MBSR

De Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) is een praktische 8-weekse training in een kleine groep, waarmee je bewust wordt van onbewuste denkpatronen. Het leert je hoe je geest werkt, en hoe gedachten, oordelen en emoties veelal de veroorzakers zijn van lichamelijke en geestelijke pijn. Ook geeft UNLP deze zomer een 5-daagse mindfulness-retreat in Drenthe.

Wetenschappelijk onderzoek aan het menselijk brein, heeft aangetoond dat er na 30 dagen resultaten geboekt worden door van mindfulness een gewoonte te maken. De volgende resultaten kunnen geboekt worden door een paar minuten per dag bewust te worden van wat je doet, denkt en voelt:

  • Verhoogde concentratie
  • Verbeterde alertheid en reactievermogen
  • Meer empathie
  • Beter kunnen reguleren van emoties
  • Sterke afname van angsten en depressies
  • Kijk verderop deze pagina voor meer resultaten…

WAT IS MBSR?

Piekeren, angst, neerslachtigheid, onrust, ongelukkig zijn en allerlei andere psychologische klachten worden veroorzaakt doordat we ons laten meeslepen door onze eigen verhalen, waarin verleden en toekomst centraal staan. Ons gedrag wordt daarbij bepaald door onze onbewuste conditioneringen, automatische patronen in denken, doen en voelen die we van kinds af aan hebben overgenomen en aangeleerd.

Mindfulness gaat over het bewust worden van deze –veelal onbewuste- patronen waardoor je meer vrijheid creëert in je denken, doen en voelen.

Mindfulness is een vaardigheid in aanwezig zijn in het hier en nu. En zoals met iedere vaardigheid kun je ook de vaardigheid van mindfulness trainen en sterker maken.

IS MINDFULNESS WETENSCHAPPELIJK?

Mindfulness is al eeuwenoud, afkomstig uit het Boeddhisme en staat voor vriendelijk, liefdevol en opmerkzaam kunnen gewaarworden, zonder oordeel. Recentelijk heeft de wetenschap zich erover ontfermd en wordt er, o.a. onder leiding van Dr. Jon Kabat-Zinn van de Universiteit van Massachusetts, onderzocht wat de invloed van stress is op lichaam en geest. Op basis van deze wetenschappelijke resultaten is het 8-weekse programma Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) ontwikkeld.

Het aantal onderzoeken is de afgelopen 10 jaar expontentieel gestegen en toont keer op keer aan dat mindfulness / MBSR veelbelovend is voor zowel ‘gezonde’ mensen als mensen met specifieke emotionele klachten. Er wordt volop wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effectiviteit van het programma op psychologisch en lichamelijk functioneren, waaruit onder andere het volgende blijkt: 

  • verbeterde reactievermogen en concentratie
  • toenemend empathisch vermogen
  • afnemende kans op burnout
  • significante afname van angst en depressie
  • gunstige effecten voor mensen met verslaving
  • afname chronische pijn (waaronder rugklachten, fibromyalgie)
  • verbetering van algehele levenskwaliteit bij kankerpatiënten
  • betere emotieregulatie

WAT LEVERT DE TRAINING MBSR MIJ OP?

De training voert je naar je eigen innerlijk hulpbronnen en naar een punt van diepe rust in jezelf. Je leert op te merken wat zich op zowel lichamelijk als op cognitief en emotioneel niveau in jezelf afspeelt. De training maakt je meer opmerkzaam op gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwording. 

Met als uiteindelijk gevolg dat je meer zicht krijgt op je automatische patronen en je meer ruimte zult gaan ervaren om oude, ongewenste patronen te doorbreken. Je gaat meer emotioneel evenwicht ervaren in hoe je denkt, wat je doet en voelt.


VOOR WIE IS MBSR TRAINING IN AMSTERDAM OF DRENTHE GESCHIKT?

In de Mindfulness Based Stress Reduction leer je inzicht te krijgen in en om te gaan met geautomatiseerde gewoontes en patronen, om vervolgens meer kwaliteit en plezier in het leven te ervaren. Het is een praktische en concrete mindfulness training waarin je stap voor stap leert om mindfulness te ervaren en in te zetten in je dagelijkse leven.

De 8-weekse MBSR training is geschikt voor iedereen, ongeacht leeftijd of ervaring, met en zonder specifieke klachten.

  • De MBSR training is bedoeld voor iedereen die de kwaliteit van zijn leven wil verbeteren.
  • Specifiek voor mensen met klachten op het gebied van vermoeidheid, hoge bloeddruk, hoofdpijn, overmatig piekeren, angst, onzekerheid, stress en burnout, en neerslachtigheid.
  • De training is echter ook geschikt voor mensen zonder specifieke mentale of fysieke klachten.
  • Iedereen die wel eens stress ervaart
  • Coaches, counselors, trainers

WAT ZEGGEN ANDEREN?

'Ik denk dat het voor iedereen goed is om bewuster te worden op hoe we op allerlei prikkels reageren, waardoor we niet meer mentaal uitgeput raken.'

Nils Kayser:

Het werkt gewoon, heel simpel. Onbewust ook, ik pas het heel vaak toe zo. Je stress wordt getriggered door iets, dus je doet het zelf. Ik heb ingezien hoe ik er wat aan kan doen. Dat was voor mij het grote wonder, dat het gewoon werkt. Geen poespas, heel eenvoudig.

Mijn stressniveau kan ik nu naar een behapbaar niveau zetten, dus ik ben er heel positief over, zeker op het begin, echt super! De training was drempelloos en er was een gastvrije sfeer. Ik zal zeker nog een keer aansluiten.

Melding: cookies

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren