[devMode] Opleiding tot Kindercoach - Specialisatie Familieopstellingen | UNLP

Maak kennis met familieopstellingen gericht op kinderen

Bel de studieadviseur: 020 - 261 07 07

Leer systemisch werken met kinderen

1 30 sep.

Informatieavond

Leer in 2,5 uur alles over Familie Opstellingen

vr 8 sep. - Amsterdam
do 18 jan. - Amsterdam
do 22 feb. - Amsterdam

Gratis aanmelden

Brochure aanvragen

Interesse in een erkende opleiding? Download de brochure of bel ons op 020 – 261 07 07.

Download Brochure

Kindercoaching - Familieopstellingen Kind en Jongeren

OPLEIDING KINDERCOACH – SPECIALISATIE FAMILIEOPSTELLINGEN VOOR K

Waarom een opleiding tot kindercoach? Het leven van een kind of jongere kan complex zijn. Er zijn veel verwachtingen, uitdagingen en frustraties die ervoor kunnen zorgen dat een kind uit balans raakt. Dat het kind emotioneel reageert op de meest kleine dingen. Of dat het nog maar weinig energie heeft om de dingen te doen die het graag zou willen doen. Hoe graag je als volwassene (vader/moeder, docent, familielid) het kind ook wilt helpen, de “standaard-oplossingen” willen soms niet meer helpen. 


kinderen-circel.jpg?mtime=20170709192907Shutterstock

Hoe zorg je dat het kind weer balans ervaart? Dat het kind leven weer kan leven? Dat het kind rust ervaart in het familiesysteem? Dat ga je bereiken met de specialisatie kind en jongere, ook wel bekend als de UNLP opleiding tot Kindercoach. De opleiding is bij uitstek geschikt voor 3 doelgroepen: 



1. Coaches en trainers die werken met kinderen, jongeren en gezinnen. Met de opleiding krijg je diepgaand inzicht in de (onbewuste) psychologie van familiesystemen en leer je om snel en transformationele interventies te doen voor een gezond functioneren van kinderen en tieners. 


2. Hulpverleners in (risico)gezinnen en families. Denk hierbij aan de (huis)artsen, psychiater,  jeugdpsycholoog, sociaal psychiatrisch verpleegkundige, trajectbegeleider, zorgconsulent en maatschappelijk werker. De opleiding is uitermate praktisch en interactief en geeft een aanvullend perspectief. 


3. Docenten en leraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. De opleiding geeft je concrete inzichten en tools om meer vat te krijgen op dynamische processen in de klas en individuele problematiek van de leerling. 


     Ingrid-Dykstra-boek-2.jpg?mtime=20170710   Ingrid-dykstra-boek.jpg?mtime=2017071008

  • ALGEMEEN
  • INHOUD VAN DE OPLEIDING
  • VOOR WIE?
  • Wat zeggen anderen?
  • WIE IS DE TRAINER?
  • ACCREDITATIE
  • FOTO-IMPRESSIE
  • kinderen-rij.jpg?mtime=20170710110416#as

    Systemisch gezien kan een kind dat uit balans is geraakt meerdere oorzaken hebben. Dit kan natuurlijk in het kind zelf zitten. Maar dikwijls is een verandering in de directe omgeving de oorzaak dat het kind dit is gaan ervaren. Een kind is heel gevoelig en pikt de lichtste signalen op. 

    Wellicht is er een pittige discussie geweest tussen de ouders, worden er kinderen op school gepest of is er een naaste overleden. Het hoeft niet eens met het kind zelf te maken te hebben, toch kan het ervoor zorgen dat het systeem van het kind zelf in verwarring wordt gebracht. >>>


    DOEL VAN DE OPLEIDING KINDERCOACH:

    Het doel van de opleiding kindercoach is om inzicht te krijgen vanuit de systemische methodiek op de problematiek van het kind. Om zo balans terug te brengen voor het kind en het gezin. Tijdens de opleiding kindercoach ga je werken met de nieuwste inzichten en technieken. 

    Ingrid Dykstra zal live-demonstraties geven en je gaat veel praktisch aan de slag. De theoretische verdieping en praktische toepassing zijn perfect in balans. Tijdens de opleiding kindercoach worden onderwerpen behandeld zoals:



    • Concentratieproblemen tijdens lerenLezen van non-verbaal gedrag (waarnemen)
    • Dyslexie
    • Onderliggende behoeften en processen van hyperactiviteit bij kinderen (ADD en ADHD)
    • Verstrikte gezinnen en het opbouwen van een gezond gezin
    • Drie lagen van systemisch werk en hechting
    • Lagen van contact van kinderen en jongeren
    • Hechtingstheorie en de relevantie ervan voor de praktijk
    • Hechtingswip
    • Systemische ordening
    • Tafelordeningen en waardesystemen
    • Samengestelde gezinnen en adoptie 
    • Systemische dynamieken bij kinderen en jongeren 
    • Ziektes vanuit systemisch perspectief
    • Systemische vragenlijst 
    • Begeleiden van een opstelling
    • De "tovertegel"
    • Werken met foto's en poppen
    • Diverse soorten brein en de werking ervan bij kinderen en jongeren
    • Leed en trauma's
    • Werken met het innerlijk kind
    • Slaap- en eetproblematiek
    • Sociale interactie (waaronder pesten/gepest worden)
    • Hoogsensitiviteit
    • Emotionele problemen als gevolg van rouw, echtscheiding of veranderende leefomgeving
    • Faalangst
    • Eenzaamheid
    • En veel meer...
  • INHOUD VAN DE OPLEIDING

    Een verrijkende training voor therapeuten, pedagogen, opvoeders, docenten en andere belangstellenden die met kinderen werken. Een training ter bevordering van o.a. deskundigheid in het systemische werk met kinderen en gezinnen. Een training bestaande uit 4 modulen van 2 dagen.


    Het doel van de opleiding is om inzichtelijk te maken, hoe een systemische kijk op kinderproblematiek het kind en het gezin meer in balans brengt. Systemische houding, systemische oefeningen, opstellingen, iedereen kan zijn kennis op dit gebied verdiepen.

    Tijdens elke blok vinden er tenminste twee live-opstellingen met gezinnen plaats.

    Voor deelnemers bestaat de mogelijkheid, een opstelling met eigen cliënten (of met eigen gezin) in te brengen en door Ingrid Dykstra te laten begeleiden of in afspraak ook zelf te werken  in de groep als supervisieopstelling.


    Er is voldoende afwisseling van theorie en praktijk.

     

    PROGRAMMA


    Blok 1: Evenwicht als levensbasis                                                   

    Sleutelwoorden: het lichamelijke evenwicht, diagnoses en stoornissen, hechting

    In het eerste blok wordt eerst het lichamelijke gebied geïntroduceerd. Besproken wordt hoe de lichamelijke ontwikkeling van essentiële invloed is op het gedrag van kinderen. Symptomen als angsten, onrust, hyperactiviteit en ADHD worden benoemd. De mogelijke oorzaken ervan worden bekeken zodat duidelijk wordt wat kinderen op zo’n moment nodig hebben op lichamelijk- of opvoedingsniveau.

    Je gaat leren kijken op "3-dimensioneel" niveau: op welke laag moet nu gewerkt worden? Welke mogelijkheden dienen zich aan?

    Je gaat leren werken met het het principe van hechting, een primair aangeboren behoefte: veilige hechting-onveilige hechting, hechtingsgedrag, hechtingsstoornissen. 

     

    Blok 2: Ordeningen, dynamieken bij scheiding                     


    Sleutelwoorden: systemische ordeningen voor kinderen en jongeren, systemische dynamieken bij kinderen en jongeren, scheiding


    In het tweede blok staat de systemische visie centraal, en de bekende toepassing van "de familieopstelling".  Ieder systeem functioneert volgens een basisordening met bepaalde diep onbewuste dynamieken. Worden de ordeningen onderbroken of worden de dynamieken niet herkend dan ontstaan storingen in het systeem. Kinderen maken dit zichtbaar en geven soms op drastische wijze uitdrukkingen aan deze storingen, denk aan: depressie, anorexia, automutilatie, psychosen, etc.

    Besproken wordt hoe je de dynamieken kunt herkennen, snel te ontdekken waar de ordening is gestoord en welke interventie je kunt doen om verstoringen te herstellen. 

     

    Dynamieken bij scheiding

    Scheiding is meestal een heftige en zelfs traumatische ervaring voor kinderen . Wanneer is hier een opstelling met kinderen of jongeren aan te bevelen? Scheidingen gebeuren in de diepte zonder schuld en zijn meestal het gevolg van onbewuste systemische verstrikkingen van de ouders. Voor kinderen en jongeren is het bevrijdend, als ze met behulp van een opstelling door de ouders kunnen worden gezien met dat wat ze nodig hebben, en wat de ouders tot die tijd niet konden zien doordat zij innerlijk bezig waren met hun eigen dingen.

     

     

    Blok 3: Ziektes vanuit een systemische invalshoek, systemisch werken met kinderen en jongeren


    Sleutelwoorden: ziektes vanuit een systemische invalshoek, systemisch werken met kinderen en jongeren

     

    Kinderen maken stoornissen in het systeem zichtbaar en geven daar soms op drastische wijze uitdrukkingen aan. denk hierbij aan o.a. depressie, anorexia, automutilatie, psychosen, etc.

    Verschillende mogelijke achtergronden hiervan worden besproken.

     

    Systemisch werken met kinderen en jongeren

    Dit is een handig waarop er hands-on wordt gewerkt met een partner uit de opleiding. Op deze dag ga je je eigen visie en ideeën ontwikkelen om systemisch werken toe te passen in je eigen werk.  

     

    Blok 4: Traumawerk vanuit systemisch perspectief, innerlijk kind werk


    Sleutelwoorden: trauma, innerlijk-kind-werk

                           

    In de huidige samenleving worden we steeds meer geconfronteerd met getraumatiseerde kinderen. Ze hebben nare gebeurtenissen meegemaakt en daardoor blokkeert de gewone ontwikkeling. Om een passende oplossing te vinden, is het behulpzaam het wezen van het trauma te doorzien en opvallende symptomen te onderscheiden. Ook hier kan de systemische invalshoek hulp bieden.

     

    Innerlijk kind werk

    We moeten ons ervan bewust zijn, dat in het therapeutisch werk, vooral in dat met kinderen en jongeren, ons innerlijk kind steeds aanwezig is, met alle ervaringen uit ons eigen leven. De kinderen en jongeren spiegelen en raken onze eigen delen.

    Dat principe geldt ook voor ouders en kinderen. Een deel van het innerlijke Ik is steeds even oud als het kind dat voor je staat, en resoneert daarmee.

    Door middel van innerlijke meditaties, visualisaties, technieken en praktische oefeningen ga je in dit blok aan de slag met je innerlijke zelf en bijpassende heling en transformatie bereiken. 

  • VOOR WIE IS DE OPLEIDING KINDERCOACH – SPECIALISATIEMODULE FAMILIEOPSTELLINGEN MET KINDEREN EN JONGEREN GESCHIKT?

    kinderen-op-een-rij.jpg?mtime=2017071013


    Deze unieke specialisatie-opleiding tot kindercoach is voor een ieder die werkt (of wil werken) met kinderen en jongeren, bijvoorbeeld:


    • Coaches en trainers
    • Hulpverleners in gezinnen en families
    • Docenten en leraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs
    • Begeleiders in peuterspeelzalen, kinderopvang en kinderdagverblijven
    • Schoolmaatschappelijk werkers en jongerenwerkers
    • Psychologen, huisartsen, verpleegkundigen en pedagogen
    • Pedagogische werkers in de jeugdhulpverlening en jeugdzorg
    • Ouders / opvoeders 
    • Een ieder die in de dagelijkse praktijk te maken heeft met kinderen


    Als vooropleiding heb je een basisopleiding familieopstellingen of systemisch werken gevolgd. Dit kan een opleiding/workshop bij UNLP zijn geweest of bij een ander opleidingsinstituut.


    Heb je geen basisopleiding nog niet gevolgd? Wanneer je je tegelijk inschrijft voor de basisopleiding Familieopstellingen en de opleiding kindercoach – specialisatiemodule voor kinderen en tieners krijg je € 150 extra combinatiekorting.  

  • Wat zeggen anderen?

    'Het meest interessante is dat je Ingrid ziet werken met
    de gezinnen die hier komen, die met heel wat zorgen
    binnenkomen en met verlichting weer weggaan.'

  • WIE IS DE TRAINER?

    De 8-daagse opleiding Familieopstellingen specialisatie "Kinderen en jongeren" wordt verzorgd door Ingrid Dykstra. Ingrid is een zeer ervaren en gerenommeerd systemisch gezins- en familietherapeut. Ze heeft haar praktijk in Hamburg en is internationaal bekend in o.a. Duitsland, Spanje, Rusland, België en Nederland. 


    Zij heeft verschillende boeken geschreven op het gebied van familieopstellingen, zoals de systemische boeken “Kind en Familielot – Het gedrag van kinderen begrijpen vanuit systemisch perspectief” en “Familieopstellingen met kinderen en jongeren”. Daarnaast is ze trainer, supervisor en begeleider van professionals (therapeuten, maatschappelijk werkers en andere hulpverleners). De voertaal van de opleiding is Nederlands. 


    Ingrid-Dykstra.jpg?mtime=20170710085736#

  • Deze opleiding is geaccrediteerd door het BATC en ABvC: de Algemene Beroepsvereniging voor Counseling.


    batc_170504_112606.jpg?mtime=20170504112


    Algemene-beroepsverening-voor-counseling

30 september 2017

Amsterdam

Data en tijden

30 september 2017

01 oktober 2017

11 november 2017

12 november 2017

16 december 2017

17 december 2017

27 januari 2018

28 januari 2018

Opleidingstijden: 10.00 - 17.30 uur

Trainers
Extra informatie

Inclusief koffie & thee
Afronding met certificaat

Vroegboekkorting inschrijven vóór:
01 september 2017 € 75

€ 1 250

€ 1 175

Accreditaties