Waarnemingsposities

WAARNEMINGSPOSITIES

Eerste positie
Geassocieerd in jezelf

Tweede positie

Geassocieerd in de ander 

Derde positie

Gedissocieerd van jezelf en van de ander  (helicopterview, observator, meta).


WAARNEMINGSPOSITIES: ENKELE KENMERKEN 

·        bekijken van de werkelijkheid vanuit meerdere hoeken
·        visueel
·        auditief
·        kinesthetisch
·        olfactorisch
·        gustatoir
·        gevoelens
·        waarden
·        overtuigingen
·        denkpatronen
·        identiteit
·        fysiologie
·        gebaren
·        oogbewegingen
·        tonaliteit
·        houding
·        beweging

 

WAARNEMINGSPOSITIES: DOELEN

1.    Meer flexibiliteit en creativiteit in je eigen denken en gedrag. 

2.    Anderen beter te begrijpen. 

3.    Een stap terug te doen en situaties meer objectief waar te nemen. 

4.    De invloed van jouw verbale en non-verbale gedrag op anderen, en de invloed van hun gedrag op jou beter te bevatten.