Submodaliteiten en zelfvertrouwen

SUBMODALITEITEN EN ZELFVERTROUWEN
(angstbestrijder)


a. Voel de plaats in je lichaam waar jij je angsten voelt.

b. Plaats deze gevoelens buiten je lichaam. Welke vorm hebben deze gevoelens? Welk geluid past bij deze gevoelens?

c. Kijk naar de vorm van je gevoelens en hoor het geluid dat je gevoelens maken.

d. Op welke wijze kan jij de vorm en het geluid veranderen, zodat de gevoelens minder intens worden? Verander bijvoorbeeld de vorm, de plaats, de kleur en het geluid totdat de angstige gevoelens zijn verdwenen.

e. Voeg de vorm en het geluid samen en breng deze terug in het lichaam.

f. Laat deze nieuwe gevoelens versmelten in het lichaam.

g. Denk aan iets anders, bijvoorbeeld wat heb je gegeten?

h. Denk terug aan de angstgevoelens waarin je in stap 1 aan dacht. Bemerk het verschil tussen stap g en stap h.

 

SUBMODALITEITEN EN ZELFVERTROUWEN
opruimen van negatieve gedachten

Wanneer je last hebt van negatieve gedachten kan dat dit het dagelijkse leven en humeur beïnvloeden. Het beste kan je er dan voor zorgen dat je deze negatieve gedachten kwijt bent. Met de volgende techniek kan je stap voor stap op een eenvoudige manier de negatieve gedachten opruimen:

a. Ga na welke negatieve gedachten je wil aanpakken.

b. Maak een beeld van deze negatieve gedachten. Als je alleen negatieve gevoelens of geluiden ervaart, stel je dan voor hoe die eruit zouden zien.

c. Maak in je gedachte een voorstelling van een vuilnisbak.
Is deze dan groot of klein?
Welke vorm heeft de vuilnisbak?
Welke kleur heeft de vuilnisbak? 

d. Maak in jouw voorstelling de vuilnisbak open en gooi de negatieve gedachten in die vuilnisbak.

Luister naar de “plof” die je hoort wanneer je negatieve gedachten de bodem van de vuilnisbak raken. 

e. Doe de deksel op de vuilnisbak wanneer je klaar bent. 

f.  Gebruik de vuilnisbak keer op keer wanneer er een negatieve gedachte boven komt.


SUBMODALITEITEN EN ZELFVERTROUWEN
oplossen negatieve gevoelens

Stap 1. Word bewust waar het negatieve gevoel zich in je lichaam bevindt. Bedenk waar dit negatieve gevoel begint en waar het eindigt. Volg in gedachten het gevoel totdat het je lichaam verlaat of je weer bij het beginpunt bent. 

Stap 2. Verplaats het negatieve gevoel in gedachten buiten je lichaam. Stel je voor dat je dit negatieve gevoel en de richting waarin het stroomt kunt zien. 

Stap 3. Laat nu in gedachten het negatieve gevoel de tegenovergestelde kant op stromen. 

Stap 4. Verplaats het gevoel weer terug naar je lichaam terwijl het de tegengestelde kant op stroomt. 

Stap 5. Laat de gevoelens steeds sneller stromen. Ga hiermee door totdat het negatieve gevoel is verdwenen. 


SUBMODALITEITEN EN ZELFVERTROUWEN
krachtig en energiek 

Er zijn dagelijks regelmatig momenten dat je wel wat meer energie kunt gebruiken. Energie die je nodig hebt omdat jij je slap, moe of ingedut voelt. Je kunt ook meer energie nodig hebben op die momenten dat jij je onzeker voelt, wanneer je jezelf moet bewijzen bij een presentatie of een spreekbeurt. Of wanneer jij je krachteloos voelt in een verbale confrontatie met een collega, familielid of klasgenoot. 

Met het toepassen van de volgende stappen voel jij je snel energiek en krachtig. Lees de stappen eerst door en voer ze daarna uit. Oefen dit een paar keer en gebruik het wanneer je het nodig hebt. 

Stel je voor dat je in het centrum staat van een draaikolk van energie.

 

a. Laat de draaikolk smaller worden en voel de energie met enorme snelheid door je lichaam draaien. 

Laat de draaikolk naar jouw voeten dalen.

 

b. Laat daarna de draaikolk naar boven gaan, tot aan het topje van jouw hoofd.

 

c. Laat de draaikolk sneller en sneller draaien en duw de draaikolk een aantal malen naar jouw voeten en hoofd, net als een jojo.

d.  Stel je voor dat je een krachtig zoemend geluid hoort van de gierende draaikolk.

e. Wees bewust van de energie en kracht die je nu hebt.

SUBMODALITEITEN EN ZELFVERTROUWEN
verbeter je zelfbeeld


Je zelfbeeld wordt gevormd door het beeld dat je in je gedachten van jezelf hebt. Je zelfbeeld kan positief zijn, maar het kan ook negatief. Heb je een negatief zelfbeeld, dan werkt dit averechts op jouw zelfvertrouwen. Daarnaast beïnvloedt dit negatieve zelfbeeld de manier waarop je door het leven gaat in sterke mate. Met de volgende techniek kun jij in enkele stappen jouw zelfbeeld verbeteren:

 

Stap 1. Sluit jouw ogen en wordt je bewust hoe jij jezelf ziet. 

·       Merk op wat de plaats is waar jij dit beeld ziet.
·       Is het recht voor je?
·       Schuin boven of schuin beneden?
·       Of ergens anders?

 

Stap 2. Denk met gesloten ogen aan iemand die je bewondert.
Bemerk de plaats waar je dat beeld van die persoon ziet.
 

Stap 3. Verplaats het beeld dat je hebt van jezelf naar de plaats waar jij het beeld zag van diegene die je bewondert. 

Stap 4. Verbeter het beeld van jezelf waardoor het er steeds mooier uit gaat zien. 

·       Pas de kleuren aan.
·       Maak het beeld groter.
·       Maak het lichter.

Blijf dit beeld aanpassen totdat jij vindt dat het er fantastisch uitziet.


SUBMODALITEITEN EN ZELFVERTROUWEN
voel je fantastisch

De meeste mensen komen de meeste dagen door met een “okay” gevoel. Een “het gaat wel, maar houdt niet over” gevoel. Hoe zou het zijn als jij je iedere dag fantastisch zou voelen? In 5 stappen naar een fantastisch gevoel: 

Stap 1. Denk terug aan een situatie waarin jij je fantastisch voelde. 

Stap 2. Word bewust van de heerlijke gevoelens die deze gedachten met zich meebrengen. 

Stap 3. Geef steeds mooiere kleuren aan deze goede gevoelens. 

Stap 4. Laat deze geweldige gevoelens met de prachtige kleuren door jouw lichaam stromen. 

Stap 5. Herhaal dit op ieder moment dat je je nog lekkerder wil voelen.

 

SUBMODALITEITEN EN ZELFVERTROUWEN
angst-verdraai techniek 

Deze techniek zorgt er niet alleen voor dat angst verdwijnt, maar ook dat er een positief, energiek gevoel voor in de plaats komt. 

Stap 1. Word bewust van de negatieve gevoelens die je oproept bij een bepaalde situatie. Waar ervaar je deze negatieve sensaties in je lichaam? 

Stap 2. Visualiseer deze negatieve gevoelens als een ronddraaiende, gekleurde bal binnen in jouw lichaam. 

Stap 3. Bepaal in welke richting de bal draait. Het draaien kan in elke richting plaatsvinden, dus stel zelf vast in welke richting de bal roteert. 

Stap 4. Laat de bal steeds langzamer draaien.

Voel je nu dat de negatieve gevoelens minder worden? 

Stap 5. Laat de bal nu stilstaan. Merk op dat je gevoelens nu neutraal zijn. 

Stap 6. Om ervoor te zorgen dat jij je (veel) beter voelt, laat je nu de bal in de tegengestelde richting draaien. Merk op hoe goed dat voelt. 

Stap 7. Laat de bal nu sneller draaien. 

·       Eerst 5 keer sneller draaien, en nog een keer 5 keer zo snel.

·       Laat de bal nu 10 keer zo snel draaien, en nog sneller, en nog sneller… 

Stap 8. Als je straks WOESHHHH zegt, wordt de bal twee keer zo groot… 

  • Met nogmaals WOESHHH wordt de bal nog eens twee keer zo groot…
  • Maak de bal nu zo enorm groot dat je er zelf inpast.
Melding: cookies

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren