Downtime en Uptime

DOWNTIME EN UPTIME
Onze innerlijke wereld omvat een spectrum van denken. Aan de ene kant van het spectrum denken en gedragen we ons richting de externe wereld, met een externe focus en alertheid. Aan de andere kant van het spectrum zijn we bezig met onze eigen gedachten, dagdromen en innerlijke wereld. Dit spectrum wordt aangegeven met respectievelijk uptime en downtime.


Intern en extern
In downtime ben je volledig met jezelf bezig. In uptime ben je met al je zintuigen naar buiten gericht. We wisselen voortdurend van downtime naar uptime en terug. Als je in de auto zit en in een voor jou onbekende omgeving rijdt, ben je uptime.

Het luisteren naar de radio, terwijl je gedachten afdwalen naar zonnige oorden betekent dat je downtime bent. Het is belangrijk om een goede balans tussen downtime en uptime te kennen, zodat je een volledige focus kunt hebben in de externe wereld (uptime) en ontspannen kunt voelen wanneer je gericht bent op je interne wereld (downtime).

Interne dialoog
Denk maar eens aan jouw interne dialoog. Hoe vaak heb je wel niet hele gesprekken in jezelf, compleet met geluiden, beelden en gevoelens? Bekijk dit voorbeeld scenario: Laatst dacht ik mijn sleutels te zijn vergeten van het huis. In die paar seconden had ik alle rampscenario’s in mijn hoofd laten afspelen en had ik volledig in de stress kunnen zijn. Ware het niet dat ik me bewust werd van wat ik aan het doen was. Op dat moment dacht ik aan iets leuks in mijn leven en hierdoor veranderde mijn stemming naar opgewekt.

Bewust wording
Je bewust worden van uptime en downtime helpt je om je beter te concentreren en meer productief te zijn. Meer focus krijgen in uptime kun je oefenen, door een paar keer per dag je werkelijk bewust te worden van de externe omgeving. 

Word je bewust van alles om je heen: mensen, dingen, dieren. Let op een gesprekspartner: de stem, fysiologie, stemming, etc. Word je bewust van de geuren in je omgeving, het schilderij aan de muur of de kopjes op tafel. Let op de vorm van de kopjes, de kleuren, de geur, smaak, materiaal, etc.

Meer ontspannen in downtime kun je ook oefenen. Mediteer elke dag  5 tot 10 minuten, bijvoorbeeld door middel van een cd begeleide meditatie. Een “powernap” is ook een ultiem voorbeeld van downtime. Oefen met visualiseren en zorg ervoor dat je die visualisatie zo rijk mogelijk maakt en verwerk beweging, kleur, geur, smaak, gevoelens, en geluiden erin.

Melding: cookies

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren