Ankers - soorten

Kinesthetische ankers
Zorg ervoor dat je dezelfde plaats kunt aanraken, met dezelfde druk. Visuele en auditieve ankers: kies een ongebruikelijke houding, gebaar, woord, geluid die je exact kunt herhalen. Een andere manier is, op respectvolle wijze de persoon zijn eigen woorden te gebruiken, zijn gebaren of toon om hem in de gewenste staat te brengen.


Visueel en auditief ankeren

Stap 1: Kies drie verschillende maar neutrale gebaren of lichaamshoudingen die je gemakkelijk kunt aannemen maar niet gebruikelijk zijn. Of: kies drie geluiden of klanken die je gemakkelijk kunt herhalen, maar ongebruikelijk zijn.

Stap 2: Als je met iemand samen bent, let je op wanneer de persoon in een positieve emotionele stemming is (je kalibreert gelaatsuitdrukking, stem en lichaamsbewegingen). Terwijl hij in die stemming is, herhaal je één van de drie gebaren uit stap 1. Telkens wanneer de stemming opkomt, herhaal je het anker drie of vier keer. (Breakstate)

Stap 3: Als de persoon in een neutrale staat is, test je het anker uit door het anker te gebruiken. Merk hoe sterk je dezelfde emotionele staat oproept bij de ander.

Stap 4: Gebruik de ankers die je geïnstalleerd hebt, wanneer het gepast is bij de situatie en het doel dat je hebt.

Dit proces kan versterkt worden door te letten op de persoonlijke ankers van iemand. Dikwijls neemt een persoon een bepaalde houding aan, maakt een typisch gebaar of geluid als hij in een bepaalde stemming is. Als je deze ankers op een respectvolle wijze herhaalt, roep je die stemming op.