Ankeren - de techniek

ANKEREN- DE TECHNIEK

  • Stelt je in staat om positieve emoties op te roepen

  • Proces van associatie: stimulus en respons
  • Visueel: gebaren, fotoalbum, stoplicht, eten, fles alcohol, kaarslicht, kleding
  • Auditief:  klassieke muziek, heavy metal muziek, stem, hoesten, nageltangetje
  • Kinesthetisch: stof van kleding, aanraking, lopen op zand, zon op je huid
  • Geur: parfum, vers gebakken appeltaart, spruitjes, rookworst, bejaardenhuis

 

CREËREN VAN EEN ANKER

 Stap 1: ervaring oproepen Laat iemand zich een levendige ervaring herinneren. Zorg ervoor dat diegene de ervaring intens herinnert, beleeft alsof het weer opnieuw plaatsvindt met alle zintuiglijke waarnemingen die daarbij horen.

Stap 2: koppelen van het anker aan de ervaring Met andere woorden: zorg voor een specifieke stimulus op het hoogtepunt (zie grafiek). (breakstate)

Stap 3: testen van de anker Zet het anker in werking om de test uit te voeren. Test het anker als de persoon in een neutrale staat is (ofwel na de breakstate). Indien het gewenst gevoel niet automatisch wordt geactiveerd, herhaal dan stappen 1 en 2. Een andere mogelijkheid is door middel van het stapelen van ankers: steeds meer koppelingen maken tussen het anker en de stemming waardoor het desbetreffende anker steeds sterker wordt.


DE 4 SLEUTELS TOT ANKEREN

1.    De intensiteit van de ervaring

2.    De timing van het anker

3.    De unieke eigenschap van de stimulus

4.    De herhaling van de stimulus (de prikkel moet herhaalbaar zijn)

 

  • Voorwaarden voor het creëren van een anker
    Als je een anker wilt creëren, is het van belang dat je voldoet aan de voorwaarden: het anker moet uniek, herhaalbaar en voldoende onderscheidbaar zijn. Als je de duim en wijsvinger vrijwel nooit tegen elkaar houdt, is dat een goed anker. Een woord in jezelf zeggen op een bepaalde toon kan een goed auditief anker zijn.


  • Zuiverheid
    Zorg ervoor dat de emotie die je wilt ankeren, ‘zuiver’ is. Wanneer je bijvoorbeeld een anker legt tijdens meerdere emoties, wordt dit anker onduidelijk. Bijvoorbeeld wanneer iemand een gevoel van zelfvertrouwen heeft, maar tegelijkertijd vol verwarring zit. Dan maak je een anker met zowel verwarring als zelfvertrouwen. Pas daar dus voor op.


  • Timing
    Het beste anker moment, is het moment dat je echt in de situatie die je wil ankeren zit. Het op één na beste moment is om volledig geassocieerd te zijn in de situatie vanuit het verleden. Is het een gevoel dat je nog niet eerder hebt gehad of niet kunt herinneren, stel het je dan voor. Zo levendig en echt mogelijk.

 

Melding: cookies

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren