Ankeren - Circle of Excellence

CIRCLE OF EXCELLENCE
Een van de methodes die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld zelfvertrouwen te hebben in een specifieke situatie, is een mentale techniek genaamd “Circle of Excellence”. Deze techniek kun je gebruiken bij spreken in het openbaar of wanneer je een fysieke prestatie levert. Als er een situatie in de toekomst is, waarin je meer zelfvertrouwen wil hebben, kun je deze techniek gebruiken om je hierop voor te bereiden. Ideaal om in “echte fysieke situaties” toe te passen. Neem bijvoorbeeld een stoel op kantoor, een plek waar je presentaties geeft, in de auto, de vliegtuigstoel, enzovoort.

1.    Bepaal de externe triggers voor een beperkende emotie. Deze kunnen visueel, auditief, kinesthetisch, geur of smaak zijn.

2.    Zie een denkbeeldige cirkel voor je op de grond. Deze cirkel mag van alles zijn: een zwembad, een stoeptegel of een sofa. Het gaat om het symbool. Concentreer je op het symbool: wat voor kleur heeft de cirkel, welke oppervlakte, enzovoort?

3.    Laat de cirkel voor wat het is. Denk aan een situatie waarin je je buitengewoon krachtig, creatief, vol zelfvertrouwen, gebalanceerd of energiek voelde. Elke hulpbron waarin je je extreem goed voelde is goed.

4.    Stap in de cirkel terwijl je opnieuw de hulpbron herinnert en toegang krijgt tot dit vermogende gevoel. Zie wat je zag door je eigen ogen, hoor de geluiden en kom in contact met jouw houding, ademhaling en emoties. Herbeleef de situatie volledig (geassocieerd). Je bent in gedachten weer helemaal terug in de situatie en vooral in de emotie of gevoel. Als er vanuit derde positie geen merkbare verandering is in de fysieke houding, dan is de associatie te marginaal of de intensiteit is te laag. Als de intensiteit te laag is, kies dan een meer krachtige situatie of hulpbron.

5.    Stap uit de cirkel naar een neutraal punt in de ruimte. Schud het gevoel even helemaal van je af. Laat de cirkel zover mogelijk achter je.

6.    Test het anker. Stap in de cirkel en merk op wat er gebeurt. Je hoeft met jouw bewustzijn niets te doen. Wacht slechts af en wees nieuwsgierig. Wat merk je op? Als het vorige positieve gevoel weer terugkomt, perfect. Je kunt door naar de volgende stap. Komt het gevoel nog niet terug of te minimaal, herhaal dan voorgaande stappen zo vaak, tot het gevoel wel terugkomt.

7.    Herhaal stap 4 met een extra krachtige hulpbron. Een voor een. Wanneer je dit proces genoeg hebt herhaald (dus voldoende hulpbronnen hebt geankerd), krijg je automatisch toegang tot een zeer krachtige emotie wanneer je de cirkel in stapt.

8.    Herinner een trigger voor een beperkende emotie of gevoel terwijl je in de cirkel stapt. Herhaal dit proces met elke oude trigger. Of vraag je oefenpartner om de verschillende triggers te uiten (gebaren, woorden en tonaliteit) terwijl je de cirkel in stapt.

 

Melding: cookies

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren