Ankeren - Chaining Anchors 2

1.    Denk aan een situatie waarin je graag de beschikking wil hebben over een hulpbron (zelfvertrouwen, rust, energie, etc.), maar waarin je die in de meeste gevallen niet hebt (je voelt je juist onzeker, onrustig, moe, etc.). Kies een situatie waarin er een duidelijk verschil zit tussen de huidige situatie en de gewenste situatie.

2.    Geef een naam aan het huidige gevoel of emotie en het gewenste gevoel of emotie (de hulpbron). Wees ambitieus wat betreft het gewenste gevoel, maakt niet uit hoe onrealistisch het misschien overkomt.

3.    Kies een reeks van drie of vijf tussenliggende gevoelens die je soepel doen overgaan van het ongewenste gevoel naar het gewenste gevoel. Maak de eerste neutraal of indifferent, zodat die gescheiden is van het ongewenste, huidige gevoel. Kies de volgende twee of vier gevoelens met jouw doel voor ogen, zodat deze jou een extra zetje richting het doel geven.

4.    Leg een aantal cirkels op de grond neer, houd daarbij een comfortabele afstand zodat je, met een grote stap, direct van de ene cirkel in de andere kunt stappen. 

5.    Stap in de eerste cirkel van het ongewenste gevoel. Let op: wanneer je de cirkel uitstapt, zorg er dan voor dat je het gevoel in de cirkel achterlaat. Breakstate door middel van afschudden of aandacht op iets (positiefs) anders.

6.    Test het anker door kort in de cirkel te stappen. Stap er weer uit waarbij je het gevoel achterlaat in de cirkel.

7.    Ga naar de laatste cirkel (gewenste hulpbron) en roep de gewenste hulpbron op. Stap in de cirkel met de gewenste hulpbron. Schud het gevoel vervolgens af en stap uit de cirkel. Creëer extra hulpbronnen als je dit wil door hulpbronnen te stapelen. Doe dit net zolang totdat je een sterk, gewenst gevoel hebt in de laatste cirkel.

8.    Doe een breakstate en test het anker door kort in de cirkel te stappen.  

9.    Stap uit de cirkel en laat het gevoel achter in de cirkel.

10.  Associeer je in een neutrale, indifferente of derde positie stemming en als je zover bent, stap je in de tweede cirkel. Maak een breakstate en test.

11.  Doe in de volgende twee of vier cirkels hetzelfde als in stap 10: associeer en anker toenemende krachtige gevoelens die je soepel laten overgaan naar het gewenste gevoel in de laatste cirkel.

12.  Vanaf het begin van de keten, stap je in de eerste cirkel (onvermogende emotie). Zodra het eerste gevoel omhoog komt, stap je in de volgende cirkel (de neutrale cirkel). Elke keer als je het gevoel in de desbetreffende cirkel voelt aankomen, stap je in de volgende cirkel totdat je bij de laatste cirkel bent aankomt.

13.  Blijf in de vermogende cirkel totdat het gevoel volkomen is bereikt.

14.  Stap uit de laatste cirkel en breakstate. Ga naar een neutrale positie.  

15.  Wanneer je volkomen uit het laatste gevoel bent, ga je terug naar het begin van de keten.

16.  Herhaal dit gehele proces zeven tot tien keer. Verhoog de snelheid vanaf de derde herhaling.

17.  Wanneer je denkt dat het proces compleet is, test je dit door in de eerste cirkel te gaan staan. Is het nog steeds onvermogend of is het veranderd. Of denk aan de situatie waarin je voorheen beperkt was. Hoe is dat nu?

18.  Als er twijfel is wat betreft het resultaat, herhaal het proces.  Denk aan de breakstate elke keer na een cirkel. Je wilt er zeker van zijn dat de keten slechts in een richting gaat: van onvermogend naar vermogend.

N.B.: chaining ankers kunnen ook zittend gedaan worden, met behulp van vingers bijvoorbeeld.

Melding: cookies

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren