Zelfvertrouwen leren, hoe doe je dat?


“Sukkel!” “Waardeloos ben je!” “Dat gaat je nooit lukken!” “Jij bent gewoon niet zo goed als die ander!” Wat zou er met je zelfvertrouwen gebeuren als een belangrijk iemand dit tegen je zou zeggen? Bijvoorbeeld je moeder of vader, een goede vriend of vriendin of je favoriete leraar, trainer of hulpverlener? Precies! Op zijn minst zal er aan je zelfvertrouwen worden geknaagd en waarschijnlijk zal je voor minstens de komende dag(en) behoorlijk in de war zijn...

Kun je je voorstellen dat je dit tegen jezelf zegt?

Hoe bedoel je een belangrijk iemand? Ik weet dat jij negatief praat tegen jezelf. Om zelfvertrouwen te krijgen is het essentieel dat je leert om positief tegen jezelf te praten. Want hoe waarschijnlijk is het dat jij zelfvertrouwen gaat krijgen als jij negatief blijft praten tegen jezelf? Als jij jezelf bekritiseert? Wat gebeurt er met het bereiken van je doel als jij tegen jezelf blijft herhalen dat dit voor jou niet haalbaar is, dat het niet kan of niet mag? Een van de belangrijkste reden dat mensen hun doel niet stellen, laat staan bereiken, is dat ze een negatieve interne dialoog hebben...

Een negatieve interne dialoog is een uitstekende manier om jezelf te blokkeren om ooit aan je doel te beginnen. Regelmatig negatief praten tegen jezelf, en vooral voor belangrijke gebeurtenissen, is een gegarandeerd recept om jezelf angstig, onzeker of depressief te voelen. Wat je regelmatig zegt tegen jezelf ga je op den duur geloven. Wat je ook zegt.

Een interne dialoog is als een goede vriend. Als het positief tegen je praat, dan kan ‘ie je opbeuren en ervoor zorgen dat je je goed voelt of iets toch gaat doet waar je weerstand bij ervaart. Elk positief woord dat je tegen jezelf zegt, heeft uiteindelijk een enorme impact en vergroot je innerlijke rust, kracht en zelfvertrouwen. Maar als deze goede vriend negatief praat, dan is het als een wolf in schaapskleren. Elk woord, elke zin en elke dialoog die deze goede vriend uitspreekt wordt gezaaid in je onderbewuste. 

En je onderbewuste neemt het voor waar aan. Woorden als “waardeloos” en “sukkel” worden als zaadjes gepland in je onderbewuste en creëren een negatief gevoel, een negatief zelfbeeld en beperkende overtuigingen over jezelf en waartoe je in staat bent. Iedere keer wanneer jij denkt aan je doel en tegelijkertijd negatief praat tegen jezelf, maak je negatieve associaties tussen jou en je doel. Het gevolg is dat je je onderbewuste tegen je laat werken om je doel te bereiken in plaats van voor je laat werken. In de volgende techniek ga je ervaren dat je je interne dialoog kunt veranderen. Dat je ‘m zachter kunt laten praten, langzaam of zelfs helemaal uit kunt zetten.


Het Onderbewuste Volgt Letterlijk Op Wat Jij Tegen Jezelf Zegt

Het onderbewuste werkt met een eenvoudig, maar krachtig principe: het volgt instructies op. Letterlijk en braaf. Het onderbewuste is als een slaaf die gewoon doet wat jij zegt. Wees je er dus van bewust wat je zegt. Ga eens na voor jezelf: wat zeg jij tegen je Zelf? Is het positief of vooral negatief? Laatst sprak ik iemand die weinig zelfvertrouwen had. Ik stelde hem dezelfde vraag: wat zeg jij zoal tegen je zelf? Hij nam even een paar seconden stilte en ging vervolgens schrijven. Na 1 minuut onderbrak ik hem en liet ik hem vertellen wat hij opgeschreven had: “Dit kan ik niet,” “Ik ben nergens goed in,” “Ik ben dom” en soortgelijke teksten.

Let wel: wat je zegt tegen je Zelf wordt letterlijk opgevolgd door je onderbewuste Zelf. Wat gebeurt er als je deze dingen zegt tegen jezelf? Doe dit vaak genoeg en je gaat je er ook naar gedragen. Niet zo verwonderlijk dat het zelfvertrouwen van deze man tot een dieptepunt was gezakt. Een negatieve interne dialoog zorgt ervoor dat je slechte kant naar boven komt. Je onzekerheden en angsten. Het veroorzaakt emoties als woede, verdriet, jaloezie en algehele negativiteit. Een negatieve interne dialoog belemmert je om de persoon te zijn die je wilt en kunt zijn. Het belemmert je om het maximale uit jezelf en het leven te halen. Het praat negatief over wat je kunt en wie je bent. En het praat negatief over anderen.

Een positieve interne dialoog zorgt ervoor dat je je goed voelt. Zo’n interne dialoog praat positief over jezelf en anderen. Over wat je kunt en wie je bent. Een positieve interne dialoog zorgt ervoor dat je je onderbewuste toestaat om emoties als blijdschap, verliefdheid, kracht, zelfvertrouwen, innerlijke rust of mededogen te ervaren.

Een goede vriendin van mij is altijd vrolijk en positief. Ik vroeg haar onlangs wat haar geheim was. Ze vertelde mij dat ze haar interne dialoog al van kinds af aan een naam had gegeven. Haar positieve interne dialoog noemde ze “engeltje” en haar negatieve interne dialoog noemde ze ”duiveltje”. Ze had geleerd om telkens wanneer het duiveltje wilde gaan en abrupt te laten onderbreken door het lieve, maar krachtige engeltje. Het zorgde ervoor dat ze positief in het leven stond, uitdagingen opzicht en met vertrouwen aanging en niet eindeloos in negatieve zelf-praat was verwikkeld.

Hetgeen je tegen jezelf zegt bepaalt hoe jij over jezelf denkt. Wat je doet en hoe je je voelt. Als je jezelf voortdurend naar beneden praat, zal ook dat de werkelijkheid worden. Je gaat je inderdaad negatief en waardeloos voelen. Als jij positief over jezelf denkt en praat, zul je je ook krachtig en rustig voelen.


Ons Brein Als Een Maisveld…

Weet dat ons brein wordt gevormd door wat we regelmatig denken, doen en voelen. Met de nadruk op regelmatig. Hoe vaker je een mentaal programma afdraait, hoe makkelijker het voor je brein wordt om dit te doen. Dus als jij regelmatig het programma afdraait van jezelf slecht voelen, dan hoef er na verloop van tijd maar iets te gebeuren en je voelt je slecht. Hoe vaker je het oefent, hoe makkelijker het wordt.

Zie je brein als een maisveld. Wanneer je voor het eerst een maisveld doorloopt, kijk je achterom en staan alle maisstengels nog zoals ze stonden voordat je er doorheen liep. Maar na 5 of 10 keer hetzelfde route bewandeld te hebben, ontstaat er in het maisveld een pad. Zo is het in je brein ook. Er ontstaan mentale paden doordat je regelmatig een patroon van denken, doen of voelen herhaalt. In werkelijkheid of “slechts” in je brein.

Wat heeft dit nu te maken met wat je tegen jezelf zegt? Ons brein is opgebouwd uit een groot aantal associaties. Dit betekent dat de woorden die je tegen jezelf uitspreekt alle woorden activeren die hiermee te maken hebben. En al die woorden die geactiveerd worden zorgen ervoor dat dit op onbewust niveau tot uiting komt in hoe je je voelt en wat je doet. Dus zeg jij de zin –al is het nog zo vluchtig en onschuldig- “wat ben ik dom zeg” tegen jezelf dan activeert het deze zin ten eerste alle woorden die je onderbewuste hiermee associeert (bijvoorbeeld “langzaam”, “stom”, “je eigen naam”, “ik”) en vervolgens het gedrag en gevoel dat met die woorden is geassocieerd.

Gevolg: je voelt je dom. En besef wel dat de mensen in het experiment zich er niet bewust van waren dat ze langzamer naar de lift liepen. Het gedrag van langzaam lopen en het gevoel van oud zijn werd ongewild en onbewust geactiveerd. Kun je je voorstellen wat de gevolgen voor je gedrag en gevoel zijn als je regelmatig zo negatief praat tegen jezelf? In de volgende paragraaf ga ik je een techniek leren die zo eenvoudig én zelf kunt doen én slechts een paar minuten duurt. Doe deze techniek tenminste één keer per dag voor de komende 14 dagen en je zult je zelfvertrouwen met sprongen omhoog zien gaan.


Installeren van Positieve Overtuigingen: Emotioneel-Geladen Uitspraak©

De volgende techniek is één van de meest krachtige manieren die ik ben tegengekomen om je zelfvertrouwen snel en blijvend te vergroten. In de Emotioneel-Geladen Uitspraak formuleer je een zin en spreek je deze zin op allerlei manieren en klemtonen uit. Voordat je dat doet breng je jezelf eerst in een extreme gemoedstoestand van kracht en energie en gebruik hierbij je hele lichaam.

Stap 1. Bepaal welke gemoedstoestand je (vaker) wilt ervaren. Bijvoorbeeld kracht, zelfvertrouwen of energie.

Stap 2. Zie in gedachten een symbool voor je dat voor jou hoort bij de gewenste gemoedstoestand. Bijvoorbeeld een rood hart, een ridderzwaard of een grote eik. Alles wat in je opkomt is goed. Maak het symbool zo kleurrijk, helder en scherp mogelijk.

Stap 3. Bedenk jouw emotioneel-geladen uitspraak (EGU) die deze gemoedstoestand ondersteunt.
Voorbeeld EGU: “Ik voel mij krachtig en vol zelfvertrouwen!”

Stap 4. Kom in actie. Sta op en breng je lichaam op een hoog energieniveau. Loop, beweeg, spring of dans. Breng je hele lichaam in de gemoedstoestand die je in stap 1 hebt gekozen. Adem zoals je dan ademt, beweeg zoals je je dan beweegt en kijk zoals je dan kijkt.

Stap 5. Terwijl je meer en meer in de gemoedstoestand komt, spreek je je EGU uit en zie je in gedachten je gekozen symbool voor je. Spreek je EGU 5 keer uit door de klemtoon te leggen op het eerste woord. In het voorbeeld: “Ik voel mij krachtig en vol zelfvertrouwen!”.

Stap 6.Vervolgens gebruik je dezelfde zin en dan met de klemtoon op het tweede woord: “Ik voel mij krachtig en vol zelfvertrouwen!”. Doe dit wederom 5 keer. Totdat je op alle woorden de klemtoon hebt gelegd.

Gefeliciteerd: jouw persoonlijke uitspraak is nu emotioneel geladen! Heb je behoefte aan de eerder gekozen gemoedstoestand, spreek dan je EGU uit en zie het symbool voor je. Het gewenste gevoel zal direct opkomen. Hoe vaker je dit doet, hoe meer je zelfvertrouwen in je lichaam en geest gaat verankeren.


Concluderend: zelfvertrouwen is aan te leren

Door verschillende principes, handelingen, mindsets en technieken in je leven te integreren, kun je wel degelijk pro-actief en blijvend aan je zelfvertrouwen werken. Dat kan bijvoorbeeld door hetgeen je in dit artikel gelezen hebt, die ook in diverse cursussen aan bod komen, toe te passen!


Ook essentieel voor zelfvertrouwen: raak geïnspireerd door deze Quotes, geselecteerd door Vincent van der Burg


blog sidebar Magnet

Marcel Meijlink

NLP trainer

Marcel is Internationaal gecertificeerd NLP trainer, opgeleid door onder andere de grondlegger van NLP, Dr. John Grinder alsmede Anthony Robbins (USA), Michael Carrol (UK) Anneke Durlinger (NL). Marcel heeft meer dan 10 jaar ervaring als NLP coach en NLP trainer en heeft inmiddels talloze mensen succesvol begeleid in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Samen met Vincent van der Burg is Marcel oprichter van UNLP.

Profiel bekijken

blog sidebar Magnet