Zelfhypnose, hoe doe je dat?


Je zou je nu kunnen ontspannen…, adem diep in…, en adem uit…, adem diep in…, en adem uit…, en terwijl je je ogen sluiten en doorgaat met inademen en uitademen voel je je steeds meer ontspannen…

Zo, je hebt zojuist een klein beetje zelfhypnose gedaan.

Vind jij zelfhypnose ook een raar begrip? Dat vond ik wel toen ik voor het eerst met zelfhypnose in aanraking kwam. Ik had vooral vragen. Hoe doe je dat, zelfhypnose? Hoe maak je jezelf weer wakker? Wat heb je eraan? Hoe kan je jezelf onder hypnose brengen? Als je onder hypnose bent kan je toch niets? En hoe wordt je dan weer wakker?

Ik heb het bij mezelf toegepast en ik heb ervaren hoe het mij persoonlijke groei oplevert. En dat ik het als hulpmiddel kan gebruiken om antwoorden te vinden op vragen die mij bezig houden.

In deze blog ga ik je alles vertellen over zelfhypnose. Wat het is en waarvoor je het kan gebruiken. En welke methode je kan gebruiken om jezelf onder hypnose kan brengen.

Wat is zelfhypnose?

Hypnose is een effectieve manier om toegang te krijgen tot het onderbewuste. Het is een vorm van zelfconcentratie. In jezelf keren en je afsluiten van de omgeving. Bij hypnose ben je in een kunstmatig opgewekte trance en ben je heel vatbaar voor suggesties. Je bent bij hypnose zo diep in trance dat er veranderingen in het onderbewuste mogelijk zijn.

Is er dan verschil tussen hypnose en zelfhypnose? Nee, bij hypnose wordt je in deze trance gebracht door een begeleider, een hypnotiseur. Bij zelfhypnose breng je jezelf onder hypnose. Dan ben je je eigen hypnotiseur. En het klopt, je kan jezelf in een vorm van trance kan brengen waarin je vatbaar bent voor je eigen suggesties.

Wat zijn deze suggesties? Suggesties zijn gedachten die je kan inzetten om iets bij jezelf te veranderen. Een ander woord hiervoor zijn affirmaties. Bij hypnose ben je vatbaar voor suggesties, gedachten. Bij zelfhypnose ben je vatbaar voor je eigen suggesties. Met deze suggesties kun jij iets veranderen bij jezelf op onbewust niveau.

Wanneer ga jij iets veranderen bij jezelf op onbewust niveau?

Wanneer gebruik je zelfhypnose?

Er zijn allerlei redenen om zelfhypnose te gebruiken. En daarmee op onbewust niveau iets bij jezelf te veranderen.

Wil jij iets veranderen bij jezelf? Wil je jou gedachten in een positieve versnelling brengen?

Kan je voorstellen hoe het zou zijn als je de mogelijkheden van je onbewuste gebruikt om veranderingen bij jezelf aan te brengen? Dat zou geweldig zijn.

Of wil je meer zelfvertrouwen hebben voor dat moeilijke gesprek dat je gaat voeren? Wil je je zeker voelen voor de presentatie die je gaat geven? Wil je iets bij jezelf veranderen omdat je persoonlijke groei wilt realiseren? Of je wilt een antwoord vinden voor die ene vraag dat je bezig houdt?

Dat zou allemaal kunnen met zelfhypnose. Je kan er ook pijn mee verlichten. Anné Linden, een autoriteit op het gebied van (zelf)hypnose en NLP past dit toe bij het verminderen van lichamelijke pijnen die zij heeft.

Hoe kan je dan je eigen gedachten inzetten om iets bij jezelf te veranderen? Als ik denk dat ik wil afvallen dan ga ik toch niet gelijk afvallen? Op bewust niveau is dat moeilijk. Bij sommige onderwerp zelfs onmogelijk. Omdat het veranderen van diep ingesleten patronen heel moeilijk is.

Zelfhypnose kan je gebruiken om veranderingen bij jezelf op onbewust niveau aan te brengen.

Is zelfhypnose hetzelfde als meditatie?

Nee, zelfhypnose is iets anders als meditatie. Zij hebben ook verschillende voordelen.

Bij zelfhypnose gaat het erom om veranderingen op onbewust niveau aan te brengen met behulp van suggesties. Je staat bij zelfhypnose open voor suggesties.

Bij meditatie gebruik je om gedachten los te maken en tot rust te brengen. En je te focussen op en bepaald ding, vorm of onderdeel van je lichaam. En hierdoor je waarnemingsvermogen heel scherp te krijgen.

Welke methode gebruik je voor zelfhypnose?

Er zijn verschillende methoden om zelf hypnose toe te passen. De meest bekende methode is de Betty Erickson methode. Deze methode is vernoemd naar de echtgenote van Milton Erickson. De meest invloedrijke hypnotherapeut van alle tijden. Zij begreep hoe onze (representatiesystemen (visueel, auditief en kinesthetisch) gebruikt kunnen worden om in een hypnotische trance te komen.

De methode die zij ontwikkeld heeft is heel populair geworden bij het toepassen van zelfhypnose.

Er zijn diverse andere methoden die je zou kunnen gebruiken. Ik heb echter ervaring met deze methode die ik dan ook regelmatig gebruik.

Hoe bereid je je voor op zelfhypnose?

Het begint met de voorbereiding. Wat wil je veranderen? Wat wil je aanpakken? Wel doel wil je bereiken? Als je van te voren bepaald welk resultaat je wilt bereiken bepaal je de uitkomst van je zelfhypnose.

Bepalen wat je wilt veranderen vind ik het belangrijkste van zelfhypnose. Stel je voor dat je tegen jezelf zegt: “ik wil me niet zo lusteloos voelen.” Of dat je zegt:” Ik wil me niet zo onzeker voelen.” Hoe voelt dat? Wat doet dat met je? Krijg je daar energie van?

En stel je nu dan eens voor dat je zegt: “ik wil meer zelfvertrouwen hebben”.  Of dat je zegt: “ik wil vandaag veel kracht en energie hebben”. Hoe voelt dat nu? Wat doet dit nu met je?

De manier waarop je je doel beschrijft is heel belangrijk. Als je dit positief en heel direct formuleert heeft dat effect.

Als je zelfhypnose wilt gebruiken begin je met het bepalen van je doel. Wat wil jij bereiken met zelfhypnose? Het gaat om het positief en direct formuleren van je doel. Van je intentie. Van je suggestie.

En als je zelfhypnose dagelijks gebruikt zul je geweldige veranderingen ervaren. Het is ontspannend en het helpt je focus te houden op de doelen die je wilt bereiken. Of de persoonlijke groei die je wilt realiseren.

De Betty Erickson methode

Als je klaar bent met deze voorbereiding is handig om nog iets anders om met jezelf af te spreken. Hoe lang wil je onder hypnose zijn? Als je tegen jezelf zegt, “ik wil 15 minuten onder hypnose zijn” zal jouw onbewuste hier rekening mee houden. En als deze tijd versteken is jouw “een seintje” geven wat jij zal herkennen. Je kan ook een wekker zetten als je hier onzeker over bent.

 

Stap 1: Ontspan

Ga in een comfortabele houding zitten of liggen. Op een plek waar je de komende 15 minuten tot jezelf kan komen en de tijd voor jezelf kan nemen.

Als je daar dan ontspannen zit of ligt zou je bewust kunnen worden van je ademhaling. En terwijl je rustig in en uit ademt voel je je steeds meer ontspannen worden.

Ga bij langzaam bij jezelf naar binnen terwijl je bewust blijft van alles om je heen. Je houdt je ogen open en misschien wordt je wel slaperig. Alles wat je ervaart goed….

Stap 2: Concentreer je op iets dat je ziet

Kijk naar een schaduw op de muur. Of naar een schilderij. Een bloem. Merk op wat je om je heen ziet en wordt bewust hiervan. Doe dit drie keer met drie verschillende dingen.

Stap 3: Concentreer je op iets dat je hoort

Luister naar het geluid van je ademhaling. Of de vogels buiten. Of luister naar de stilte. Luister naar drie verschillende dingen, merk deze op en wordt bewust hiervan.

Stap 4: Concentreer je op iets dat je voelt

Voel hoe je voeten de grond raken. Of het gewicht van je lichaam in de stoel. Voel de warmte van je handen als je die ontspannen op je benen hebt gelegd. Merk op hoe dit voelt en wordt bewust hiervan.

Stap 5: Herhaal deze stappen met twee dingen

Doe de stappen twee tot en met vier opnieuw maar dan met twee dingen die je ziet. En twee dingen die je hoort. En twee dingen dat je voelt.

Stap 6: Herhaal deze stappen met èèn ding

Doe de stappen twee tot en met vier opnieuw maar dan met èèn ding die je ziet. En èèn ding die je hoort. En èèn ding dat je voelt.

Stap 7: Sluit je ogen en ga bij jezelf naar binnen

Sta jezelf toe om helemaal bij jezelf naar binnen te gaan en je helemaal te ontspannen. Voel je zelf langzaam wegdrijven in een ontspannen en vreedzame trance waarin je jezelf kan laten gaan…

Stap 8: Stel je voor dat je een beeld ziet

Dit kan een beeld zijn van iets dat je al eerder zag. Of een geheel nieuw beeld dat in je opkomt. Alles wat je je inbeeld goed. Stel je voor dat je een beeld ziet. Misschien zie je een paarse olifant. Of misschien zie je een gele bloem. Of zie je een zonsondergang.

Stap 9: Stel je voor dat je een geluid hoort

Je zou een nieuw geluid kunnen maken in je hoofd. Of een geluid dat je al kent. Alles wat je hoort is goed. Je zou je voor kunnen stellen dat je de vogels hoort fluiten. Of dat je het geruis van de wind in de bomen hoort.

Stap 10: Stel je voor dat je iets voelt

Je zou je bewust kunnen worden van een gevoel dat je al kent. Of misschien voel je iets waar je eigenlijk meer aandacht aan wil geven. Alles wat je voelt is goed. Bijvoorbeeld hoe de lucht bij het ademhalen naar binnen gaat. Of je voelt de warmte van de lucht die je uitademt. Of hoe gewichtloos je voelt nu je zo ontspannen bent.

Stap 11: Je bent nu onder hypnose

In deze hypnotische trance kun je jezelf suggesties geven van wat je wilt veranderen. Je kan de suggestie die je in de voorbereiding op de zelfhypnose bepaald hebt door je gedachten laten gaan. Vetrouw op jezelf dat jouw suggestie opgenomen wordt door je onbewuste. Als je dit doet wordt jouw suggestie makkelijk verankerd in je onbewuste.

Stap 12: “Wakker worden” uit je trance

Vertel tegen jezelf, “als ik van 1 tot 5 tel wordt ik langzaam wakker met een veel energie en kracht, en voel ik me heel prettig en ontspannen.” Tel dan van 1 tot 5 en geef jezelf alle tijd die je nodig heb om deze gevoelens eigen te maken. En vertrouw er dan op dat de suggestie die wilde aanbrengen onderdeel is geworden van je onbewuste. Geniet vervolgens van de verwondering en de opwinding als je dit ook daadwerkelijk ervaart.

Wat is mijn eigen ervaring met deze methode?

Een paar dagen terug had ik een belangrijk gesprek over een notitie die ik moest maken. Ik had deze notitie nog helemaal niet klaar. Sterker nog, ik was nog niet begonnen met deze notitie te schrijven. Mijn onbewuste was echter al lang bezig hiermee.

De ochtend van dit belangrijke gesprek moest ik de notitie nog schrijven. En het gesprek was om 10 uur. Voorheen zou ik volledig de weg zijn kwijtgeraakt van de stress. Nu besloot ik zelfhypnose toe te passen.

Vroeg in de ochtend ging in zelfhypnose. En ik gaf mijzelf de suggestie mee dat ik om 10 uur een notitie klaar had. En dat ik daarmee vol zelfvertrouwen het gesprek in zou gaan. De oefening duurde 15 minuten. Ik ging daarna naar mijn werk. Ik had de notitie op tijd klaar en dit leidde tot een goed gesprek waar ik vol zelfvertrouwen mijn notitie kon bespreken. En ik kreeg hele positieve feedback op de notitie en mijn inbreng in het gesprek.

Ik gebruik zelfhypnose voor persoonlijke groei. En ook als hulpmiddel om een antwoord te vinden op een vraag die mij bezighoudt.

Wat kan jij bereiken als je zelfhypnose gaat gebruiken? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.