Wat is stress? Symptomen en de oplossing die daadwerkelijk werkt


Wat is stress eigenlijk precies? Tegenwoordig lijkt stress soms meer een standaard dan een uitzondering. De termen overspannen en burn-out zijn bijna niet meer weg te denken van de werkvloer en dan is er ook nog zoiets als mindfulness. Hoe vind jij de weg van stress naar mindfulness?


Wat is stress? Dat kunnen we beantwoorden via de symptomen...

Spanning en stress Je hebt vast wel eens de uitspraak “alles met mate” gehoord. Wanneer je spanning met mate in je leven hebt, sta je er meestal goed voor. Je leven heeft genoeg spanning om niet saai te worden, wellicht met een verrassing en wat afwisseling hier en daar. En als je daarnaast wat stress ervaart, is dat ook met mate, en goed te dragen. Wanneer er te veel en/of te vaak stress in je leven is, kun je te maken krijgen met verschillende klachten, denk hierbij aan:

-          (Spannings)hoofdpijn en/of rug- en schouderpijn

-          Slaapproblemen en vermoeidheid

-          Over-eten of overmatig gebruik van alcohol of andere middelen

-          Concentratieproblemen

-          Snel geïrriteerd zijn of  kortaf reageren

-          Emotioneel reageren of overgevoelig zijn

-          Moeite hebben om dingen te onthouden

-          Een gevoel van ongelukkig of pessimistisch zijn

-          Hartkloppingen


Stress hangt ook van deze dingen af...

Of jij gevolgen van stress ervaart heeft ook met een aantal aspecten te maken. Denk bijvoorbeeld aan de kracht van je sociale netwerk, hoe vitaal je bent, hoeveel energie je hebt, hoe afwisselend je leven is, of je lekker in je vel zit en of je gelukkig bent met je leven. Sommige mensen hebben een heel druk leven en ervaren geen stress en sommige mensen hebben bijvoorbeeld weinig verplichtingen en veel vrije tijd, maar ervaren alsnog veel stress.

Dit heeft te maken met de draagkracht die je als individu, als mens, hebt. Draagkracht vergrotende factoren kunnen zijn:

-          Een flexibel karakter

-          Vaardigheden in conflicthantering of assertiviteit

-          Een gezonde levensstijl en voldoende rust

Ieder Gmens kan een andere hoeveelheid stress dragen

De hoeveelheid stress die een mens kan dragen zonder dat hij er last van krijgt noemen we de draaglast en deze verschilt per persoon. Het is belangrijk om te zorgen dat je draagkracht groter is dan je draaglast, zodat je je leven comfortabel kunt leiden en ook bestand bent tegen verrassingen.


Een écht werkende oplossing tegen stress: monotasking

Monotasking is een van de manieren om de beleving van de draaglast te verkleinen en mindful met stress omgaan is een van de manieren om te zorgen dat je je draagkracht vergroot.

Ondanks de populariteit die multitasking heeft verkregen, is monotasking niet alleen veel efficiënter, maar ook nog eens prettiger voor de gebruiker. Hierbij drijft een uitspraak naar boven die ik eens op een inzichtkaart heb gelezen: “Vandaag hoef ik maar één ding te doen; dat wat ik op dat moment doe.”. Door één ding tegelijkertijd te doen kun je  je werk sneller en foutlozer uitvoeren en in je vrije tijd meer genieten van dat ding dat je op dat moment doet. Wel zo mindful.


Gebruik deze adem-techniek tegen stress

Een oefening die jou kan helpen om stress en daarmee de beleving van de draaglast te verminderen is de oefening van Adem, Aandacht en Acceptatie.

Terwijl je staat of rechtop zit strek je je armen omhoog en adem je rustig heel diep in, helemaal tot in je onderbuik. Doordat je je armen in de lucht hebt kun je je volledige buik en borst vullen met lucht.

Pauzeer een ogenblik en laat dan rustig en geleidelijk alle lucht weglopen, terwijl je ook je armen weer naar beneden laat zakken. Net als een ballon die langzaam leeg loopt. Merk op hoe je met iedere uitademing meer kunt ontspannen, alsof de spanning wegloopt uit je lichaam met de uitademing.

Focus je tijdens de ademhalingen ook alleen op je ademhaling. En als je merkt dat je afgeleid wordt door gedachten, denk dan hardop “ik adem in” en “ik adem uit”.

Doe dit drie keer op een rustig tempo.


Test ook deze aandacht-techniek tegen stress

Loop in gedachten met je aandacht je lichaam langs, beginnend met je kruin bovenop je hoofd, langs alle lichaamsdelen tot je helemaal bij je tenen aangekomen bent. Neem hiervoor de tijd om in gedachten de lichaamsdelen die je langs gaat te benoemen. Ieder deel dat je langs bent gegaan in gedachten, mag je achterlaten in ontspanning.

Zo loop je je volledige lichaam langs. Dit noem je een body-check. Je kunt een body-check altijd uitvoeren wanneer je merkt dat je gespannen raakt of wanneer je het gevoel hebt dat je ‘in je hoofd zit’. Het is een gemakkelijke en praktische manier om de aandacht weer (terug) in je lichaam te brengen.

Soms merk je tijdens de body-check al dat er één of meerdere plekken in je lichaam zijn die strakker of meer gespannen aanvoelen dan andere delen. Deze delen zijn de focus van de derde stap.


Werk nu met acceptatie: accepteer stress-gevoelens

Wanneer je merkt dat er bepaalde plekken in je lichaam zijn die meer gespannen zijn, of anders aanvoelen dan andere plekken adem daar dan naartoe en ga tegelijkertijd voor jezelf na:

-          Voelt deze plek licht of zwaar?

-          Voelt deze plek groot of klein?

-          Is deze plek in beweging of staat het stil?

Terwijl je je bewust wordt van de antwoorden op deze vragen blijf je gewoon doorademen naar de plek. Stel je dan voor dat je met iedere inademing liefde en acceptatie naar deze plek stuurt. En met iedere uitademing stress of spanning loslaat en weg laat vloeien uit je lichaam en daarmee ontspanning mogelijk maakt. Doe dit tot de spanning helemaal opgelost is.

Stress kan soms heel veel aandacht en energie vragen. Een beetje vergelijkbaar met een jong kind dat aandacht wilt. Wanneer je de stress negeert of niet serieus neemt, kan het ervoor zorgen dat de stress meer aandacht en energie gaat vragen. Denk aan een driftbui van een peuter. Door je stress te erkennen, accepteren en er liefde naartoe te sturen, kun jij die plek weer de mogelijkheid geven om te ontspannen.


Dus: gebruik deze tools als werkende oplossingen tegen stress!

We hebben niet altijd  in de hand of we in een stressvolle situatie terecht zullen komen gedurende de dag, maar met deze tools heb je wel de keuze en de mogelijkheid om eruit te stappen.

Door UNLP-alumnus Laura Vlasblom.