Verschillende soorten faalangst: lees hier de 3 typen en oorzaken


Wat zijn de verschillende soorten faalangst? Door via dit artikel inzicht te krijgen in de 3 soorten faalangst, kun je er beter bewust van worden wat de oorzaak ervan is. Lees dus snel verder over de verschillende soorten faalangst.


Voordat we naar de soorten faalangst gaan: wat is faalangst?

Angst om te falen wanneer je wordt beoordeeld of denkt te worden beoordeeld, dat is faalangst. Je bent bang om iets verkeerd te doen of bang dat je niet kunt voldoen aan bepaalde verwachtingen. Deze angst zorgt er voor dat je je minder goed kunt concentreren wanneer je daadwerkelijk moet presteren.

In het artikel ‘Faalangst, hoe roep je dat op?’, spraken we al eerder over bepaalde aspecten omtrent faalangst. In dit artikel bekijken we welke verschillende vormen van faalangst bestaan. We maken daarbij onderscheid tussen cognitieve faalangst, sociale faalangst en motorische faalangst.


Soort 1: Cognitieve faalangst

Deze vorm van faalangst komt het meest voor en heeft te maken met leren. Wanneer je last hebt van cognitieve faalangst ervaar je moeite met laten zien wat je geleerd hebt. Je hebt je dan bijvoorbeeld erg goed voorbereid op een toets en de kennis die je nodig hebt voor de toets zit dan dus in je hoofd. Toch ben je bang dat je de toets niet zult halen. Deze angst kan vervelende gevolgen hebben. Zo kun je een aantal dagen voor de toets al last krijgen van zenuwen wanneer je denkt aan het toetsmoment. Daarnaast kan de angst er ook voor zorgen dat je tijdens het toetsmoment dichtklapt en je niet meer in staat bent om de toets goed te maken.


Soort 2: Sociale faalangst

Wanneer je het moeilijk vindt om contact te maken met anderen en je je vaak druk maakt over wat anderen over je denken, kan het zo zijn dat je last hebt van sociale faalangst. Sociale faalangst treedt op wanneer je in contact komt met anderen. Dit kan bijvoorbeeld op straat voorkomen wanneer je wordt aangesproken door een onbekend iemand, maar kan ook op je werk voorkomen wanneer je gewoon een gesprek voert met een collega. Ook kan het zijn dat je het lastig vindt om een (grote) groep aan te spreken. Hierover kun je meer lezen in het artikel ‘Spreken in het openbaar’.


Soort 3: Motorische faalangst

Bij motorische faalangst heb je moeite met het onder controle houden van lichamelijke handelingen wanneer de druk om te presteren op lichamelijk gebied groot is. Hierbij kun je denken aan lichamelijke prestaties tijdens sport, zoals het nemen van een penalty tijdens een voetbalwedstrijd. Maar het kan ook voorkomen bij zoiets als schilderen en zelfs bij iets ‘kleins’ als het zetten van een handtekening.

Fysiek gezien ben je in staat om de betreffende handeling uit te voeren, maar de angst om te falen zorgt er voor dat het niet (goed) lukt. De angst kan zich namelijk uiten in het samentrekken van je spieren, waardoor je je lichaam minder goed kunt gebruiken.


Gebruik hulp tegen al deze soorten faalangst

Herken jij jezelf of iemand anders in een van de bovengenoemde soorten faalangst en wil je er voor zorgen dat de angst verdwijnt? Er zijn bepaalde NLP -echnieken die hier bij kunnen helpen. Neem gerust contact met ons op zodat we kunnen bekijken hoe we jou bij UNLP kunnen helpen.

blog sidebar Magnet

Marcel Meijlink

NLP trainer

Marcel is Internationaal gecertificeerd NLP trainer, opgeleid door onder andere de grondlegger van NLP, Dr. John Grinder alsmede Anthony Robbins (USA), Michael Carrol (UK) Anneke Durlinger (NL). Marcel heeft meer dan 10 jaar ervaring als NLP coach en NLP trainer en heeft inmiddels talloze mensen succesvol begeleid in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Samen met Vincent van der Burg is Marcel oprichter van UNLP.

Profiel bekijken

blog sidebar Magnet