Mindfulness gebruiken tegen angst


Ik heb weer dat vervelende gevoel, het gaat maar niet weg.

Ik heb het niet altijd. Maar het gevoel komt als een dief in de nacht, op momenten dat ik er niet op zit te wachten.

‘Wat moet ik doen? Waarom voel ik me zo?’

Dit was ik, twee jaar geleden.

Nog voordat ik wist dat een leven zonder angst – dat verschrikkelijke gevoel- inderdaad mogelijk zou zijn.

Problemen kan je niet altijd oplossen, maar er goed mee om kunnen gaan is een tweede. Ondanks dat iedereen dit beweert, is de weg naar de oplossing vaak moeilijk te vinden.

Jouw problemen kan ik niet oplossen. Wat ik wel kan doen is jou 3 mindfulness tips geven, waardoor jij minder angst zult ervaren.

Mindfulness angst tip 1

‘Zelfs als alles mis gaat, wat dan?’

Relativeer.

Die belangrijke deal of afspraak. De sollicitatie waar alles van afhangt. Die ene date waar ik al de hele week naar uit zie. De schuld die ik heb bij anderen. De fouten die ik heb gemaakt.

De problemen zijn er dat klopt. Of toch niet helemaal?

Nou het is namelijk zo, dat het leven is zoals jij het ziet. Daarmee wil ik niet zeggen dat je problemen opeens weggaan, maar probeer je problemen te relativeren. Wat als hetgeen waar je je angstig over voelt, anders kunt benaderen?

Wat als er van de 999 dingen, slechts één ding maar goed gaat tijdens dat belangrijke moment waar je over denkt.

‘Zelfs als alles mis gaat, wat dan?’ Dan is het dus mooi meegenomen als er één ding van de 999 dingen positief uitpakt.

Relativeer en kijk naar wat je nu hebt in plaats van wat het gevolg is van een bepaalde gebeurtenis.

En zeg nou zelf….

Waarschijnlijk gaat er meer dan één ding goed, misschien zelfs wel twee of meer…. (;

Mindfulness angst tip 2

Kom je net uit je werk? Even nadenken over je dag is niet erg, maar doe dit niet te lang. Je ankert onbewust bepaald gedrag in je onderbewustzijn, waarbij je je druk gaat maken over situaties die je niet kunt beïnvloeden. 

Probeer dus bezig te zijn met het nu. Niet met het verleden of de toekomst.

Je zult merken dat als je minder nadenkt over wat er komt, je meer rust zult ervaren.

Tref alle voorbereiding die je kunt, zodat je geen reden hebt om na te denken over het gene wat er in de toekomst gaat gebeuren.

Mindfulness tip 3

Waar de eerste en laatste tien minuten van je dag uit bestaan, zijn cruciaal voor je gemoedstoestand tijdens de dag.

Mediteren is een hype. Dit komt door de resultaten. Meditatie werkt bewezen effectief tegen de vermindering van het ervaren van angst.

###p

Als jij angstig de dag eindigt dan koppel je ‘spannende’ gebeurtenissen aan de emotie angst.

In jouw slaap verwerkt je alle opgedane informatie van dezelfde dag.  En als jij de dag angstig eindigt, omdat hij begon met een gevoel van spanning, dan wordt de dag erop niet beter.

Breek dit patroon en ga mediteren. Hoe je dit doet? Onze mindfulness experts met jarenlange ervaring leren dit jou. ###a href="Klik" class="redactor-linkify-object">http://unlp-mindfulness.nl/min... hier.