Lichaam en geest zijn één


In het dagelijks leven is ons lichaam vaak op de ene plek, terwijl ons hoofd  heel ergens anders is. Ga maar eens na hoe vaak je denkt aan een ander moment dan NU, of aan een andere plek dan HIER.

In gedachten kun je naar het verleden of de toekomst reizen. Het huidige moment is echter het enige moment dat ECHT is. Je belangrijkste taak is om in het hier en nu te zijn en te genieten van het huidige moment. Lichaamsbewustzijn is de sleutel om bij jezelf te komen en werkelijk aanwezig te zijn.

Drie tips voor meer lichaamsbewustzijn:

1) Haal bewust adem.

Door op je ademhaling te letten, breng je de geest terug naar het lichaam. Je hoeft de ademhaling niet te reguleren, alleen maar waar te nemen zoals deze is: lang, kort, diep, oppervlakkig, hoog of laag. In het licht van je aandacht wordt de ademhaling vanzelf langzamer en dieper. Wanneer je merkt dat je verstrikt raakt in gedachten of meegesleept wordt door gevoelens, kun je -ieder moment weer - teruggaan naar je ademhaling. Een inademing kan je geest al helpen om terug te keren naar je lichaam. Wanneer lichaam en geest samenkomen, kun je werkelijk in het hier en nu zijn. Door bij je ademhaling te zijn ben je volledig aanwezig en in het hier en nu.

2) Focus op je lichaam.

Verplaats je aandacht van je hoofd naar je lichaam. Richt je aandacht op je kleine teen van je linkervoet, op het topje van je rechterpink, of welk lichaamsdeel dan ook. Word je bewust van het subtiele gevoel van leven erin. Het is er. Je hoeft er alleen maar met je aandacht naartoe te gaan om het op te merken. Hoe voelt het aan? Besteed aandacht aan al je zintuigen. Als je je aandacht een tijdje in een bepaald lichaamsdeel houdt, wordt het gevoel van leven sterker. Ga vervolgens naar je naar andere delen van je lichaam, voeten, benen, onderbuik, borst enz., tot je bewust ben van je hele lichaam. Lichaamsbewustzijn verankert je in het huidige moment. 

3) Kom in beweging.

Sporten, yoga, dansen, wandelen, fietsen, skiën, zwemmen: beweging kan je bewuster maken van je lichaam. Ook kun je dagelijkse klusjes gebruiken om je lichaamsbewustzijn te verhogen; ga maar eens stofzuigen terwijl je dit bewust en met ontspanning in je lichaam doet. Maak er als het ware een dans van, zonder daadwerkelijk te dansen. Dit geeft saaie klusjes een totaal andere dimensie! Naarmate je dit vaker doet, zal het bewust ervaren van sensaties in je lichaam veel gemakkelijker gaan.  Wanneer iets fijn en goed voelt (fysiek of mentaal), ga er dan mee door. Pijn of een negatief gevoel is een teken om ermee te stoppen en een andere beweging te makenMeer bewustzijn van je zintuiglijke sensaties is een eerste stap is naar meer ontspanning en plezier in het moment. 

Lichaamsgerichte NLP coaching is een benadering van NLP dat het lichaam gebruikt om bewust te worden van onbewuste processen. Het biedt een holistisch perspectief om balans (terug) te krijgen in je denken, doen en voelen. Deze balans vindt plaats door een integratie van verschillende niveaus, lagen en dimensies van het systeem van een persoon- lichaam, emoties, overtuigingen, gedachten en ziel.

Lichaamsgericht coachen is gebaseerd op o.a. het werk van Milton Erickson (hypnotherapie), Jon Kabat-Zinn (mindfulness), Robert Dilts (somatische NLP), Alexander Lowen en William Reich (bioenergetica), Gary Craig (EFT), Aikido (geweldloosheid), Ron Kurtz (Hakomi), Bert Hellinger (familieopstellingen), Gregory Bateson (systeemtheorie).