Hypnose inzetten tegen roken. Misschien heb je erover nagedacht, en wil je het nu ook gaan doen. Een goede keuze, want hypnose leent zich uitstekend voor het werken met rookverslavingen. In dit artikel vind je een hypnotische formule die erg geschikt is om toe te passen op roken.

Via hypnose, stap voor stap, stoppen met roken

Om te gaan stoppen met roken door middel van hypnose, gaan we gebruik maken van een specifieke formule. We gaan dus van deze mogelijkheid gebruikmaken om er meteen een stuk theorie bij nemen. De formule die we gaan gebruiken, is geschikt voor het oplossen van problemen, het motiveren of stoppen met roken. Deze formule wordt geleerd door een van de beste hypnotherapeuten van de wereld, Igor Ledochowski.

Het gaat om de PCAT-formule

  • De P staat voor probleem.
  • De C staat voor confusie: als een soort van bulldozer creëer je trance, waarmee je de kritische factor omzeilt. Ook werkt deze verwarringstechniek nieuwsgierigheid op.
  • De A staat voor ‘activeer de oplossing’. Dit kan bijvoorbeeld een state zijn: een bomvolle gemoedstoestand. Ook kan de oplossing een herkadering zijn, of een leermetafoor.
  • De T staat voor transformeer: laat de oplossing het probleem transformeren.

Waarom deze formule? We gebruiken de PCAT-formule voor deze casus, om te stoppen met roken, omdat dit model bijna alle essentiële helende hypnose-elementen in een korte sessie weet te vangen. Hieronder vind je een demonstratie van deze formule toegepast op roken. Daarna gaan we het analyseren.

Demonstratie van de PCAT-formule om te stoppen met roken

Dus, je hebt het probleem dat je wil stoppen met roken, en ik weet dat jij het probleem van stoppen met roken al een tijdje hebt. Het weegde zwaar op je. Je wilde het al een tijdje veranderen en je hebt eraan gedacht om het te veranderen, en daarvoor heb je een aantal dingen geprobeerd, maar deze oplossingen lijken niet gelukt te zijn, waardoor je niet echt weet hoe je nu wel kunt veranderen. Het helpt namelijk niet mee dat je alles al geprobeerd waarvan je denkt dat het de oplossing had kunnen zijn.

Het opmerkelijke is, net als het proberen te herinneren van iemands naam, dat sommige dingen gewoon vast komen te zitten op het puntje van je tong. Je weet dat er iets gaat gebeuren. Je weet dat die naam ergens is, maar het lukt je maar niet om te herinneren wat die naam ook al weer was. “Wat was die naam nou, hoe heette die acteur ook alweer?”

En natuurlijk weet je uit je eigen ervaringen, dat hoe meer je stopt met het oplossen van een probleem, hoe meer het probleem je niet meer zal lastigvallen, terwijl het langzaam wegvalt, als een strakke knoop die nu langzaam loskomt. En als je je nou zou voorstellen dat je in de toekomst bent… En dat het probleem al lang door jou is opgelost, nu, kun je zien dat de oplossing achteraf gezien zo overduidelijk was. Nu, wanneer je aan alle problemen denkt die je in het verleden hebt overwonnen. Je kunt achteraf gezien heel helder weten dat ze helemaal niet zo groot waren.

En op dezelfde manier kun je datgene wat je nu tegenkomt, oplossen, terwijl je je realiseert dat je natuurlijke creativiteit jouw dingen voor je oplost. Omdat je vele malen de ervaring hebt gehad dat, net wanneer je stopte met het proberen te onthouden van dat ding, die ene naam, je bewustzijn je eenvoudig de oplossing kwam brengen.

Het probleem waar je, voordat je ging slapen, aan zat te denken, was opgelost in een verblindende flits van inzicht. En de volgende morgen wist je gewoon precies wat je moest doen. Of minder plotseling kwam het langzaam naar je toe, zo vanaf de achterkant van je bewustzijn, totdat je op een dag kon merken dat datgene ergens achter in je bewustzijn via het topje van je tong er gewoon uitslipte, zoals die ene naam. “Oh! Daar is hij.” Je wist het al die tijd gewoon al. En ik vraag me af op welke morgen je opeens zal ontdekken dat het oude probleem echt helemaal weg is nu.

Zal het snel gebeuren, zoals zelfs al voordat je vannacht naar bed gaat? Of zou het een lange, lange, tijd duren – waardoor je misschien wel drie hele nachten zal moeten wachten, vier hele nachten, voordat je echt zal weten dat je het voor eens en altijd hebt opgelost? Ik kan het niet voor jou beantwoorden, maar als je er nu aan denkt, is het dan niet heel waardevol om er zelf achter te komen?

Analyse van de PCAT-formule demonstratie voor het stoppen met roken

Dus, laten we dit trance-proces analyseren. Omdat we de PCAT-formule gebruikten, is de eerste stap om het probleem te activeren, dus we zorgden ervoor dat de neurologie het probleem activeerde. Hoe deden we dat? Dat deden we door het gewoon te hebben over het probleem: stoppen met roken. ‘Je hebt het probleem van het willen stoppen met roken al een hele tijd gehad, en het woog zwaar op je.’ En terwijl je dit doet, beleef je het probleem natuurlijk opnieuw, waardoor je het weer tot leven brengt in je eigen neurologie.

Wie echt goed heeft opgelet, heeft kunnen opmerken dat we ook een bepaald soort taal hebben gebruikt op het begin, om het probleem een klein beetje te veranderen, namelijk van het heden naar de toekomst. Dus we startten als volgt: ‘Je hebt een probleem. Je wil namelijk stoppen met roken, en je hebt dat probleem al een tijdje. En het probleem weegde al gedurende een flinke tijd zwaar op je.” Merk op hoe we van de tegenwoordige tijd vloeiend naar de verleden tijd gingen.

Natuurlijk is dit gedeelte tegelijk ook een ja-set, dus je gebruikt de ja-set om er oplossingen achteraan te plakken omdat je op dat moment al in de gewoonte zit van het ja zeggen.

De volgende stap was de C (confusion). Dit is de verwarring, dat er helemaal om draait om de kritische factor te omzeilen. De kritische factor kun je zien als de bewaker voor de poort. Dus nadat je het kritische denken hebt omzeild, kun je rechtstreeks voor het onderbewuste proces gaan. En omdat je al een ja-set hebt, heb je al de aandacht van de cliënt te pakken. Hierdoor is het waarschijnlijker dat hij of zij door zal gaan met luisteren naar wat je te zeggen hebt.

Dus je zal al misschien wat verwarrende taal hebben gespot om het kritische denken van de cliënt te overkomen en te overladen. Dat doen we niet te veel, want onthoud: we doen dit in een gesprekssetting en we gaan er daardoor niet te gek mee om, hoewel wij dat wel kunnen doen.

Daarnaast zijn we ook al begonnen met het veranderen van onze stemtoon, zodat we een klein beetje gebruik hebben gemaakt van de hypnotische steminductie. Dit was erg handig om daarmee over te gaan tot meer hypnotische patronen.

Tot slot hebben we een metafoor. We praten tegen het onderbewuste over vergeten van dingen: geheugenverlies. Normaal gesproken zal de cliënt hierdoor ook vergeten dat je hem of haar überhaupt in trance hebt gebracht, en dat je deze hypnosetechniek hebt gebruikt om de cliënt te laten vergeten dat hij of zij het probleem van het roken had.

Tegelijk dient het ook als metafoor om later te kunnen herinneren hoe oplossingen gecreëerd kunnen worden. In andere woorden: wanneer je dat ‘puntje van de tong-fenomeen’ tegenkomt, is dat een teken voor het onderbewuste dat het weet dat het iets heeft waar hij nog geen bewuste toegang tot hebt.

En dat is dus de eerste fase van het oplossen van het rookprobleem: het onderbewuste helpen om het probleem en de oplossing te vinden, om het vervolgens aan het bewuste te presenteren.

Dus voordat we begonnen met het oplossen van het rookprobleem, plantten we het zaadje dat het onderbewuste het antwoord al lang weet, voordat het bewuste het ooit eerder kan weten. En op deze manier zijn we al bij de volgende stap beland om te stoppen met roken door middel van hypnose. Die stap is: A, voor het activeren van de oplossing. We oriënteren de cliënt naar een soort van oplossingsgemoedstoestand, en de makkelijkste manier om dat te doen is door de oplossing in de toekomst te projecteren. Dus, we verplaatsen het verstand constant naar de toekomst, waat niet meer gerookt wordt.

De volgende stap is om het probleem van het roken te herkaderen. De manier waarop we dit gaan herkaderen is door de cliënt eraan te herinneren dat hij of zij vaak genoeg in het verleden de capaciteiten had om problemen, verslavingen en gewoontes te overwinnen, zonder echt te weten hoe hij of zij dat heeft gedaan. Het enige dat ze achteraf wist is dat ze het succesvol gedaan had. Ook beginnen we de innerlijke beelden te beïnvloeden. Dat doen we via directe ingesloten suggesties. ‘Laat ze krimpen/Laat ze oplossen.’

Nu we de oplossing hebben geactiveerd, moeten we het hele probleem van het roken transformeren, zodat de cliënt het probleem en de oplossing aan elkaar kan verbinden, om er één geheel van te maken. We doen dat door specifieke instructies te geven. Die instructies zijn: ‘Stop het te proberen, stop met ertussen proberen te komen met het bewuste.’ Het is namelijk een onderbewust proces om daadwerkelijk te stoppen met roken. Op die manier kunnen we het onderbewuste de ruimte geven om het proces op een natuurlijke manier te volbrengen.

Daarnaast plaatsen we een trigger voor de bron. We doen dit door middel van een post hypnotische suggestie, en we geven het een open einde zodat vele verschillende potentiële triggers de kans kunnen krijgen om de oplossing te triggeren. Meestal gebruiken we een van de volgende triggers als basis: het gaan slapen in de avond, en het wakker worden in de ochtend met een oplossing in het bewustzijn.

En tot slot: aan het einde van deze sequentie gebruiken we weer ingesloten suggesties om te impliceren dat de oude problemen van het roken nu weg zijn. In andere woorden: je hebt van het probleem iets ouds gemaakt, waardoor het in het verleden ligt en nu verdwenen is. Ook passen we een pre-kader toe, namelijk de aanname dat het op een gegeven moment zal gaan gebeuren.

De reden dat we ook de optie erin hebben gezet dat de oplossing pas na een ‘hele, hele lange tijd’ zal gaan plaatsvinden, is zodat we iets hebben om de weerstand van de cliënt naartoe te leiden. In het geval dat de cliënt erg makkelijk is en geen weerstand heeft, kan hij of zij de oplossing gewoon direct krijgen. Als de cliënt de behoefte heeft om weerstand te bieden op wat dan ook, dan zal de weerstand nu enkel een kwestie zijn van tijd, en niet van of de oplossing wel of niet zal gaan komen. Eigenlijk is drie of vier dagen helemaal niet zo’n lange tijd om het probleem van te veel roken opgelost te hebben. Zelfs een of meerdere weken is nog betrekkelijk snel. We laten het echter lang lijken. We kaderen het als zo lang zodat de weerstand tegen het stoppen met roken van nature langs dat pad geleid zou worden, mocht het plaats gaan vinden.

Nu je deze analyse hebt gelezen, kun je teruggaan naar de interventie voor het stoppen met roken. Als je deze interventie opnieuw leest, kun je deze keer al deze subtiele en krachtige technieken opmerken die we in de analyse behandeld hebben. Op deze manier zal je ook opmerken dat je eigenlijk al heel veel weet over het gebruik maken van hypnose voor het stoppen met roken.

Dus: zet deze hypnotische formule in om te stoppen met roken

Nu is het de beurt aan jou. Jij mag de PCAT-formule zelf gaan inzetten om jezelf of een ander persoon van het roken af te helpen.