Hypnose leren voor een gelukkiger leven


“Met welke gedachte doe jij ’s ochtends je ogen open? Heb je meestal zin in je dag, kijk je uit naar alles wat je mee zult maken, mensen die je tegen zult komen, of misschien dingen die je zult doen, leren of bereiken?

Of sta jij ’s ochtends met zware ledematen op. Sleep jij jezelf uit bed, terwijl je probeert alle spiegels te vermijden, om maar niet te zien dat je er precies zo uit ziet als je je voelt?

Dat is toch geen manier om je dag te starten! Wil jij sterk en positief je goede dag tegemoet?

Start je dag dan op een krachtige en positieve manier. Zorg dat jij je focus voor die dag meteen goed zet, het liefst nog voor je uit bed stapt. Als je dit namelijk doet vóór je opstaat, stap je in ieder geval met het juiste been uit bed.

Met 15 minuten per dag hypnose, kun jij levensveranderende gevolgen ervaren.

Vandaag wil ik een heel krachtig principe met je delen. Dit principe draait om twee dingen: hypnose en belemmerende overtuigingen.”

Hypnose is een intentionele vorm van trance. En trance ervaren we, bewust of onbewust allemaal elke dag. Bijvoorbeeld als we lopen of autorijden op een bekende route, dan zijn we soms ineens een stuk verder op zonder dat we ons de hele weg bewust zijn geweest van de reis. Trance dient zich ook gemakkelijk aan bij het staren naar een vlam, of water, of de horizon. Voor je het weet zat je in gedachten en is het ineens een stuk later. Je was even aan het ‘wegdromen’ of was er ‘even niet bij met je hoofd’.

Trance wordt door de meeste mensen ervaren als een moment van (diepe) ontspanning. En dit is heel normaal. Iedereen heeft deze momenten nodig.

Hypnose zorgt ook voor een gevoel van diepe ontspanning. Een moment waarin je soms ineens op oplossingen kunt komen of de puzzelstukjes op hun plaats kunnen vallen. We spreken van hypnose wanneer je er bewust voor kiest om de trance op te zoeken. Dit kun je met iemand samen doen, of alleen.

Alle hypnose is zelfhypnose. Dit betekent dat jij alleen jezelf onder hypnose kunt brengen en niemand je iets kan laten doen wat je niet wilt doen. Tijdens hypnose ben je waakzaam en wakker en toch lichamelijk in een staat van diepe ontspanning.

Tijdens de hypnose kun je makkelijker contact maken met je onderbewuste. Je kunt je bewuste het beste zien als het topje van een ijsberg dat net boven water komt. Als jij wakker bent, is je bewuste ook wakker. Het observeert, leert en analyseert. Het wil weten waarom dingen gebeuren en uit zich verbaal. Het bewuste kan 7 (+2/- 2) stukken informatie tegelijkertijd verwerken.

Het onderbewuste is het deel van de ijsberg dat onder water ligt. Het is veel groter dan je bewuste en is dan ook de drijvende kracht achter jouw gedrag, onder andere gebaseerd op jouw overtuigingen. Het onderbewuste verwerkt alle andere informatie tegelijk en slaat al jouw herinneringen op. Het uit zich non-verbaal, onder andere tijdens slapen of dromen. Het is intuïtief en weet vaak oplossingen.

Misschien heb je wel eens ervaren dat je niet op een woord of naam kon komen, hoe hard je je ook concentreerde op het vinden van het antwoord. Veel mensen komen pas op dit antwoord wanneer ze stoppen er bewust naar te zoeken.

 

Hypnose combineert het beste van twee werelden; een verhoogde psychische concentratie en een verhoogde mate van lichamelijke ontspanning.

Oftewel de ideale gemoedstoestand om een beetje aan onszelf te werken.

Waar hypnose de eerste component van de formule is, is belemmerende overtuigingen de tweede.

Wat bedoel ik nou met belemmerende overtuigingen? Daarmee bedoel ik de dingen waar jij bewust of onbewust van overtuigd bent. De regels die je volgt in je leven en de denkbeelden waar jij heilig en zonder twijfel achter staat. Dit klinkt misschien wat stellig. Maar houdt er rekening mee dat jouw onderbewuste constant bezig is om zijn “gelijk te krijgen”.

Hoe werkt dit dan? Voorbeeld: misschien ken je wel iemand die beweert altijd pech te hebben. Vaak als er 1 klein dingetje tegenzit hoor je deze persoon zeggen: “Zie je nou wel, dat heb ik nou altijd.”. Aan de andere kant zijn er mensen die altijd geluk hebben, misschien met kansen op werk, sportprestaties, financiële meevallers of andere dingen. Deze mensen beweren altijd geluk te hebben. Grote kans dat deze mensen een overtuiging hebben ontwikkeld of meegekregen vanuit hun opvoeding die hen laat geloven dat zij altijd pech of geluk hebben. Door deze overtuiging, die diep weggestopt zit in hun onderbewuste, zijn hun “filters” van hoe zij de wereld zien en ervaren zo afgesteld dat zij bewijs zoeken  (en vinden!) voor hun specifieke overtuiging.

Hierin zien we de kracht van het onderbewuste en de kracht van onze eigen gedachten en focus. En dit is goed nieuws. Want dit betekent dat wat we ook geloven, we gelijk zullen hebben. Of zoals Henry Ford (autoproducent) het zei: “Whether you think you can, or you think you can’t – you’re right.”.

Welke woorden hoor jij jezelf regelmatig zeggen of denken? Wat is een uitspraak die jou kenmerkt als het even tegenzit?

Ieder mens heeft ontelbaar veel overtuiging, van veel daarvan ben je je waarschijnlijk niet bewust. Deze overtuigingen kunnen je enorm steunen, stimuleren en uitdagen om fantastische dingen te doen en bereiken op alle gebieden in je leven. Maar ze kunnen je ook dwarszitten, ontmoedigen of tegenhouden, soms zelfs zonder dat je je daar bewust van bent.

Nu we dit weten is het misschien tijd om eens te kijken naar  een bekende quote van Chinees filosoof Lao Tzu:

“Watch your thoughts, they become Words;
Watch your words, they become Actions; 
Watch your actions, they become Habits; 
Watch your habits, they become Character; 
Watch your character, it becomes your Destiny.”

Ik stelde aan het begin van deze blog de vraag met welke gedachten je wakker wordt ’s ochtends. Stel je nou eens voor dat deze gedachten… minder dan optimaal zijn. En dat is niet heel lastig ’s ochtends. (Zeker niet als je je tot nog toe niet bewust bent geweest van de kracht van je eigen gedachten.)

Loop met dat beeld in je hoofd eens de volgende vragen door;

Wat zijn jouw (eerste) gedachten ’s ochtends? Zijn dit positieve of negatieve gedachten? Wat voor antwoorden lokken ze uit?

Wat voor woorden komen uit deze gedachten voort? Bijvoorbeeld als je jezelf tegenkomt in de spiegel? Of in gedachten tegen jezelf praat terwijl je opstaat?

En als dit je dagelijkse routine is, in hoeverre draagt hij dan bij aan een goed gevoel om je dag mee te starten? Hoe zou dit je dag kunnen beïnvloeden?

En als het merendeel van je dagen zo gaan, wat maakt dit jou dan voor een persoon op de lange termijn?

Als de antwoorden op deze vragen jou per direct onwijs veel geluk schenken, stop dan hier met lezen en ga zo door!

 

Voorwerk voor de overtuigingen.

Ga bij jezelf na welke negatieve overtuiging of gedachte jou belemmert om een positieve en goede dag te hebben. Als je wilt kun je dit heel algemeen houden of juist specifiek maken. Misschien heb je er al een in gedachten, maak anders een van deze zinnen af:

  • Ik ben gewoon niet…
  • Ik voel me onzeker over…
  • Ik kan … niet.
  • Als ik vandaag maar niet…
  • Nee he, weer een dag…

Bedenk voor jezelf wat het positief tegenovergestelde is van deze overtuiging of gedachte en zorg ervoor dat het woord “ik” in de zin staat en er geen ontkenning in staat. Bijvoorbeeld:

  • Vandaag ben ik (openhartig / sterk / zeker van mezelf/ extra lief voor mezelf / genoeg).
  • Ik voel me iedere dag een beetje zekerder over (mijn rol als ouder / mijn lichaam).
  • Vandaag doe ik mijn best om (beter voor mezelf te zorgen / positief te zijn).
  • Vandaag is een mooie dag om (te genieten / te leren / iets nieuws te doen).
  • Vandaag maak ik het beste van (mijn werkdag / mijn dag).

Maak het jezelf makkelijk! Houd het positief, kort en houd het vooral simpel.

In de voorbeelden die ik heb gegeven van de positieve of ondersteunende overtuigingen en gedachten heb ik meestal het woord vandaag toegevoegd. Voor veel mensen kan het iets nieuws zijn om zo met jezelf aan de slag te zijn. Door je overtuiging in de vorm van een intentie voor 1 dag, vandaag, te zetten geef je jezelf onbewust toestemming om gewoon die ene stap te zetten. En wie weet bevalt het zo goed dat je hem morgen weer zet. En voor je het weet ben jij bezig om een nieuwe overtuiging te creëren bij jezelf. Deze overtuiging creëert ruimte voor nieuwe, positieve gedachten, welke leiden tot woorden, welke leiden tot gewoontes… Je weet waar dit heen gaat!

Jij kiest zelf per dag je positieve overtuiging uit. Dit kan er een zijn die zomaar in je hoofd schiet, of je kunt een van bovenstaande voorbeelden gebruiken. Jij bepaalt per dag zelf met welke overtuiging je wilt werken. Je kunt langere tijd dezelfde doen, tot je het gevoel hebt dat deze goed in je systeem zit, of wisselen om een breder draagvlak aan positieve overtuigingen te creëren. Ieder heeft zijn eigen voorkeur en beiden zijn helemaal goed. Het kan een leuk idee zijn om je overtuigingen op te schrijven, zodat je na verloop van tijd een lijstje hebt met positieve overtuigingen en gedacht voor jezelf.

 

De oefening.

Het kan handig zijn, om de avond tevoren aan je partner of huisgenoot aan te geven dat je de volgende ochtend even een momentje voor jezelf neemt waarbij je niet gestoord wilt worden. Het is natuurlijk niet erg als die persoon gewoon in de kamer is. Mocht je hier een raar gezicht bij krijgen, kun je altijd zeggen dat het een experiment is. Wanneer jij de volgende dag met een glimlach op je gezicht en vol energie uit bed stapt, kan het zijn dat je de vraag krijgt dat experiment toch eens uit te leggen!

Zet bij deze oefening als je dat prettig vind een stukje rustgevende muziek op. Zorg dat je dit vanuit je bed kunt doen, zodat je na het wakker worden direct kunt beginnen aan een goede en positieve start van je dag.

 

  1. Ademhaling en ontspanning.

Terwijl je een liggende of zittende houding zoekt (en hier mag je even de tijd voor nemen) rek en stretch je een beetje. Als je het fijn vindt mag je hierbij meteen je ogen dicht doen, of dit op een later moment doen. Je kunt stretchen op een manier die je zelf prettig vindt. Heb je hier niet direct idee bij, probeer dan het volgende.

–             Strek je armen en benen even uit. Je rolt zachtjes en rustig je hoofd van schouder naar schouder. Rol je schouders in de schouderkom voorzichtig een paar keer rond. Neem nu je positie aan door rechtop te gaan zitten of ontspannen te liggen op een voor jou comfortabele manier.

–             We gaan beginnen met bewust ademhalen. Onder 1 ademhaling verstaan we een inademing en een uitademing. Gedurende rustige ademhalingen loop je met je aandacht je lichaam af. Begin bij je linker voet, linker been, rechter voet, rechter been, je bekken, buik, borst, linker arm, rechter arm, schouders en hoofd. Per 2 ademhalingen doe je 1 lichaamsdeel en hierbij zeg je met een kalme warme stem tegen jezelf in je hoofd:

  • Bij de eerste inademing: “Dit is mijn adem.”
  • Bij de eerste uitademing: “En dit is mijn linker voet.”
  • Bij de tweede inademing: “Dit is mijn adem.”
  • Bij de tweede uitademing: “En ik mag nu ontspannen.” (Zeg deze zin op een wat langzamer tempo met een wat zwaardere stem. Dit zorgt ervoor dat je onderbewuste het makkelijker oppakt.)

Zo loop je alle lichaamsdelen af. Misschien word je tijdens je ademhaling afgeleid door verschillende gedachten. Weet dat dit in het begin voor kan komen. Houd in dit geval zo veel mogelijk je rust vast, laat de gedachte los en ga weer door waar je gebleven was.

Veel mensen merken dat ze na deze ronde al erg ontspannen zijn geworden, wellicht voelt je lichaam wat zwaarder dan normaal. Dit is een goed teken, je bent op de goede weg! Merk je dit nog niet zo, houd moed, het komt vanzelf.

 

  1. Overtuiging

Hierna ga je door met de volgende stap. Gedurende 5 tot 10 ademhalingen neem je je overtuiging in gedachten. Je kunt het aantal ademhalingen op gevoel doen, of je kunt met de kleinste beweging van een vinger de ademhalingen markeren. Op deze manier neemt het tellen zo min mogelijk van je aandacht weg van je overtuiging.

  • Neem je overtuiging in gedachten en spreek deze ook in je hoofd uit tegen jezelf. Het wordt zo jouw belofte aan jezelf. Het kan helpen om hierbij te visualiseren dat je jezelf in een spiegel aankijkt.
  • Ervaar wat het met je doet om jezelf dit te horen zeggen. Ga er hierbij vanuit dat jouw eigen intenties oprecht zijn. Misschien komen er wel andere positieve gedachten bij je op die bij deze overtuiging horen. Wees hierin net zo ondersteunend als je voor je beste vriend of vriendin zou zijn.
  • Laat de woorden even inwerken en herhaal ze als je dat prettig vindt.
  • Ga bij jezelf na wat voor effect deze overtuiging zou kunnen hebben op jouw leven als je hier volledig naar zou leven. Je mag hier je fantasie de vrije loop laten. Terwijl je dit indenkt, probeer dan ook echt te voelen hoe het zou voelen als deze positieve overtuiging volledig in jouw systeem zou zitten.

 

  1. Opnieuw wakker worden.

Als je bovenstaande stappen hebt doorlopen of op jouw gewenste aantal ademhalingen bent aangekomen is het tijd om opnieuw wakker te worden.

Realiseer je waar je bent en voel waar je zit of ligt. Misschien zijn er wat geluiden op de achtergrond. Misschien wil je je wel even uitrekken en helemaal terug komen naar het hier en nu. Haal maar eens even diep adem. Het was best een reis. Wanneer jij er klaar voor bent, doe je je ogen open terwijl je misschien wel merkt dat dit best anders wakker worden is.

 

“It’s what you practise in private that you will be rewarded for in public.” – Tony Robbins

 

Misschien was het de eerste keer nog niet zo heel makkelijk en lijkt het een beetje veel. Maar je zult merken dat hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker je er doorheen loopt. Gun jezelf de tijd en ruimte om je dit cadeau te geven. Het is het zo waard en je zult zien dat je omgeving na een tijdje op gaat merken dat je iets anders bent, iets anders uitstraalt, misschien wel meer lacht.

Weet dat jij deze verandering zelf bewerkstelligd hebt en je daarvoor de complimenten (die krijg je van mij al bij voorbaat!) helemaal verdiend hebt. Geniet ervan.