Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen met NLP?


Hoe komt het toch dat sommige mensen blaken van het zelfvertrouwen? En waarom voelen andere mensen op bepaalde momenten heel weinig zelfvertrouwen? Als iedereen nu met een goed gevoel de wereld in stapt, dan doen we veel meer dingen die we leuk vinden. Ervaren we vaker plezier en passie. Zelfvertrouwen is dus een centrale sleutel om vol passie en plezier de wereld in te stappen. Kortom, hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?


Wat is zelfvertrouwen?

Om die vraag te beantwoorden, laten we eerst eens kijken wat zelfvertrouwen is. Volgens de dikke Van Dale betekent zelfvertrouwen: ‘Vertrouwen in de eigen kracht’. Een logische omschrijving zou je zeggen. Vertrouwen in de eigen kracht is een basisvoorwaarde voor zelfvertrouwen. Als je het zo bekijkt heeft iedereen zelfvertrouwen. Vertrouwen in de kracht om ’s morgens uit bed te komen, naar de badkamer te lopen, een ontbijt te maken; wie gezond van lijf en leden is vertrouwt er blindelings op dat hij de kracht heeft om deze alledaagse handelingen uit te voeren.


Help, ik ben niet perfect

Toch is gebrek aan zelfvertrouwen een van de klachten die wij binnen training en coaching heel vaak tegenkomen. Hoe dat kan? In de praktijk blijkt dat het ervaren van wel of geen zelfvertrouwen niet zozeer te maken heeft met het vertrouwen in eigen kracht, maar meer met de eisen die mensen aan die kracht stellen. De eisen die ze aan zichzelf stellen. En met de kritiek en waarde oordelen die ze op zichzelf loslaten. Gebrek aan zelfvertrouwen betekent meestal dat iemand zichzelf niet accepteert zoals hij is. Zelfvertrouwen betekent jezelf accepteren zoals je bent; jezelf erkennen als het unieke en waardevolle individu dat je bent. Ook als je niet perfect bent.


Ben ik wel goed genoeg?

Gebrek aan zelfvertrouwen maakt dat mensen zich ongelukkig voelen. Ze vergelijken zichzelf met anderen en komen tot de conclusie: ‘Ik ben niet goed genoeg’. Ik ben te dik/te dun, te oud/te jong, te dom/te slim, te groot/te klein; ik heb het allemaal voorbij horen komen.


Kijken en vergelijken

Mensen die zichzelf vergelijken met anderen en kritiek hebben op zichzelf, zullen niet snel gelukkig zijn. Vooral als ze zichzelf vergelijken met mensen die het ‘beter’ doen, een ‘leuker’ leven hebben, mooier, slimmer, slanker of gelukkiger zijn dan zij. Maar waarom zou je dat willen? Wat levert dat op? Een rotgevoel, een deuk in je zelfvertrouwen, dat in elk geval. Leuk resultaat.


Niemand is zoals jij

Wat zou er gebeuren als mensen stoppen zichzelf te vergelijken met anderen? Zichzelf accepteren en waarderen voor wie ze zijn en wat ze doen? Als je zou erkennen dat je een uniek individu bent, met je eigen kwaliteiten én ontwikkelpunten. Als je jezelf vergelijkt met anderen, of probeert te zijn zoals iemand anders, dan doe je jezelf tekort. Jij bent jij. Er is nog nooit iemand geweest precies zoals jij en er zal ook nooit meer iemand komen precies zoals jij.


Visje waarom klim je niet

Einstein zei ooit: ‘Als je een vis beoordeelt naar zijn vermogen om in een boom te klimmen, dan zal hij zich zijn hele leven een mislukking voelen.’ Ik wil daar aan toevoegen: ‘en als je een aap beoordeelt naar zijn vermogen om uren onder water te zwemmen…. Een vis is een vis, die doet wat vissen doen. Een aap is een aap, die doet wat apen doen. Een roos is een roos. Een tulp is een tulp. Een gezonde roos bloeit open en geeft een heerlijke geur af. Wat zou er gebeuren als die roos zou proberen een tulp te worden? Of als de tulp zich zou schamen om dat hij niet zo lekker ruikt als de roos?


Zelfvertrouwen is een beslissing

Zelfvertrouwen is een basisvoorwaarde om te kunnen leven zoals je wilt en te zijn wie je wilt zijn. Het is jezelf toestemming geven jezelf te zijn. Met al je ‘goede’ en ‘slechte’ kanten. Zelfvertrouwen is niet iets dat je krijgt als je die tien kilo kwijt bent of als je iemand hebt gevonden die van je houdt. Het is niet iets dat anderen je kunnen geven, je kunt het alleen jezelf geven. Zelfvertrouwen komt niet van buiten, het komt van binnen. Het is een beslissing die je kunt nemen. Iedereen kan op elk moment beslissen zichzelf te accepteren zoals hij is. Iedereen kan op elk moment beslissen zelfvertrouwen te hebben. Het is een beslissing van binnen. Het besluit dat je goed genoeg bent zoals je bent, én dat je kunt blijven groeien en ontwikkelen. Het is stoppen jezelf te vergelijken met anderen, stoppen met kritiek op jezelf en beginnen van jezelf te houden.


Nelson Mandela kan het weten

De wereldberoemde Zuid-Afrikaanse anti-apartheidsstrijder Nelson Mandela zei het ooit ongeveer zo:

‘Onze diepste angst is niet dat we onmachtig zouden zijn, onze diepste angst betreft juist onze niet te meten kracht. Niet de duisternis, maar het licht in ons is wat we het meeste vrezen. We vragen onszelf af: ‘wie ben ik om mezelf briljant, schitterend, begaafd en geweldig te achten. Maar waarom zou je dat niet zijn? (……) Je bent bestemd om te stralen, zoals kinderen dat doen (….) Als jij je licht laat schijnen, dan inspireer je daarmee anderen om hetzelfde te doen.’

Dus…als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor de mensen waarvan je houdt ☺


NLP en zelfvertrouwen

NLP biedt een schatkist vol technieken om je zelfvertrouwen te vergroten, vanuit verschillende invalshoeken. Zo kun je leren hoe je een gevoel van zelfvertrouwen bij jezelf kunt oproepen en vasthouden. Je kunt leren het kritische stemmetje in je hoofd te veranderen in een motiverend stemmetje. Je kunt leren je zelfbeeld te verbeteren; oude gevoelens van ontoereikendheid ongedaan te maken en op een andere manier tegen jezelf te praten. Je kunt leren vol zelfvertrouwen doelen te behalen. Je kunt leren beperkende overtuigingen ongedaan te maken en nog veel meer.

Hier volgt alvast een kleine oefening waar je direct mee aan de slag kunt om je zelfvertrouwen te vergroten.


Meer zelfvertrouwen krijgen doe je zo

Denk terug aan een situatie waarin jij heel veel zelfvertrouwen had. Leef je helemaal in terug in dat moment. Wat gebeurde er? Waar was je en met wie? Herinner je wat je toen zag, hoorde en voelde. Het kan helpen om je ogen te sluiten. Zie wat je toe zag, hoor wat je toen hoorde en voel wat je toen voelde. Als je helemaal terug bent in de herinnering, merk dan op hoe je lichaamshouding was. Hoe stond je, hoe stonden je schouders, hoe was je gezichtsuitdrukking, wat zei je tegen jezelf? Leef je helemaal in, alsof je er weer bent. Geef dan het gevoel van zelfvertrouwen een cijfer. 0 is helemaal geen zelfvertrouwen, 10 is helemaal vol zelfvertrouwen. Doe wat nodig is om het cijfer minimaal op een 8 te krijgen. Schouders meer naar achter, ademhaling dieper, jezelf motiverender toespreken…wat voor jou maar nodig is.

Zodra het gevoel van zelfvertrouwen een 8 of hoger is maak je een gebaar met je hand(en), dat voor jou staat voor zelfvertrouwen. Dat kan het ballen van een vuist zijn of iets anders. Als je geen gebaar kunt bedenken, denk dan eens aan wat voetballers doen als ze een punt gescoord hebben.

Op deze manier veranker je het gevoel van zelfvertrouwen in je systeem. De volgende keer dat je meer zelfvertrouwen kunt gebruiken ga je in die houding staan, zeg je tegen jezelf (in gedachten) wat je zei en maak je het gebaar. Wedden dat je gevoel van zelfvertrouwen een enorme boost krijgt?

Veel succes!



Wil jij je ook verder ontwikkelen op dit gebied, zodat je deze nieuwe inzichten kunt toepassen in bijvoorbeeld je privé leven of op je werk? Lees dan op deze pagina meer over de verschillende opleidingen en vraag een brochure aan over de NLP opleiding die jou aanspreekt. Heb je verder nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op!