Het uitzetten van je innerlijke criticus met NLP


Het hebben van een negatieve interne dialoog of “innerlijke criticus” is een van de meest voorkomende oorzaken voor een laag zelfvertrouwen, weinig of geen passie hebben in je leven en het niet bereiken van je doelen. Een negatieve interne dialoog is het stemmetje in je hoofd dat je doorlopend afkraakt, nieuwe plannen en dromen de grond inboort of ervoor zorgt dat je onbekende situaties of mensen met angst tegemoet gaat. 

Het is ook nummer 1 reden voor slapeloosheid, gebrek aan fysieke en mentale energie en weinig doorzettingsvermogen. Terwijl sommige mensen de negatieve dialoog voortdurend horen in hun hoofd horen, is het voor de meeste mensen onbewust. Ze zijn er zo aan gewend dat ze niet meer in de gaten hebben hoe ze zichzelf voortdurend naar beneden praten. 

Mensen die gelukkig zijn en hun doelen bereiken hebben veelal ook een interne dialoog, maar dan een positieve. Bovendien zijn ze in staat om de interne dialoog –positief en negatief- uit te zetten om daarmee rust te kunnen creëren op momenten dat dat nodig is. Het uitzetten van de innerlijke criticus, hoe nuttig deze ook op tijden is, is essentieel wanneer je gevoelens van passie, mentale rust, balans en zelfvertrouwen wilt ervaren. Voor  de meeste mensen is echter de vraag: hoe zorg ik voor rust in mijn hoofd? 

Ik ga je een krachtige techniek leren makkelijk en snel in een staat van fysieke en mentale rust te komen. Het is een techniek die op directe wijze ervoor zorgt dat het mechanisme in je brein dat verantwoordelijk is voor je stress hormonen, gereguleerd wordt: je zenuwstelsel. Voordat ik dat ga doen, is het zinvol om in een notendop te weten hoe dit zenuwstelsel ongeveer werkt. 


Jouw zenuwstelsel bepaalt of jij stress ervaart of niet

Het zenuwstelsel kun je onderverdelen in twee systemen: het sympathische zenuwstelsel en het parasympathische zenuwstelsel. Wanneer je stress ervaart is het sympathische zenuwstelsel actief. De voornaamste processen die dan in een verhoogde toestand zijn je bloeddruk, hartslag, zweetklieren en je ademhaling.  

Wanneer je ontspannen bent, is je parasympathische zenuwstelsel actief. Dezelfde processen zijn actief, maar dan in een versnelling lager. Je voelt je kalm en gebalanceerd. De techniek die ik je straks ga leren stelt je in staat om te wisselen van je sympathische zenuwstelsel naar je parasympathische zenuwstelsel. Door deze omschakeling te maken komt je zenuwstelsel direct in een toestand van fysieke en mentale rust. De techniek wordt al jarenlang succesvol gebruikt door onder andere ambulancepersoneel: ze leren om hun bewustzijn te vergroten van alles wat er om zich heen gebeurt en tegelijkertijd in een staat van volkomen ontspanning en alertheid te zijn terwijl ze met hoge snelheden zich verplaatsen. 

Ook binnen Aikido wordt deze techniek veelvuldig ingezet: als je jouw tegenstander kwaad of bang kan maken, dan heb je gewonnen.  Met deze techniek wordt het onmogelijk om je bang of kwaad te maken. Ik leer het aan cursisten om ontspannen een presentatie te kunnen geven omdat je voor eens en altijd af bent van plankenkoorts voor het spreken in het openbaar.


NLP techniek: Activering van het parasympathisch zenuwstelsel

In deze techniek ga je gebruik maken van je zogeheten perifere zicht. Het perifere zicht is de wijze waarop je kijkt wanneer je een breed overzicht van je gezichtsveld hebt. In perifeer zicht kijk je niet zozeer naar 1 punt, maar heb je een breed perspectief van links naar rechts. Ervaren autorijders hebben perifeer zicht wanneer ze achter het stuur zitten. Dit stelt ze in staat om de gehele weg goed in de gaten te houden. Het gebruik van perifeer zicht zorgt ervoor dat ons parasympathisch zenuwstelsel, oftewel ons rustzenuwstelsel wordt geactiveerd. 

We hebben in on systeem ook de mogelijkheid om te focussen en ons foveaal zicht te gebruiken. In tegenstelling tot het perifere zicht, concentreren we ons met foveaal zicht op een specifiek aspect. Foveaal zicht of “tunnelvisie” heeft de neiging om het sympathische zenuwstelsel te activeren.  Het zorgt ervoor dat onze bloeddruk en hartslag omhoog gaat en we daardoor stress ervaren. De sleutel van deze techniek zit in het activeren van het parasympathische zenuwstelsel door middel van je ogen. Hierdoor ga je binnen enkele seconden rust en mentale balans ervaren. Laten we snel gaan ervaren hoe je deze informatie kunt toepassen in het uitzetten van je innerlijke dialoog.

Stap 1: Zoek een plek op de muur waar je comfortabel naar kunt kijken. Bij voorkeur een punt op de muur die net boven ooghoogte ligt. Concentreer je compleet op het punt.

Stap 2: Terwijl je naar het punt kijkt, kijk dan meer en meer in je perifere zicht. Merk op dat terwijl je naar het punt op de muur kijkt, je daadwerkelijk bewust kunt worden van de dingen om je heen. Zowel links als rechts. Terwijl je dit doet is het prima om te knipperen met je ogen.

Stap 3: Nu je naar het punt op de muur kijkt, merk eens op hoe je meer en meer dingen om je heen kunt opmerken. Merk op hoe het punt op de muur nog wel zichtbaar blijft, maar steeds onbelangrijker of zelfs wat vager wordt. Ervaar hoe je gezichtsveld steeds breder wordt en je meer dingen om je heen gaat.

Stap 4: Strek nu beide handen uit aan elke kant van je gezicht en beweeg je vingers. Terwijl je dit doet en naar het punt op de muur blijft kijken, merk eens op hoe ver je je armen naar de zijkant kunt brengen terwijl je je bewegende vingers kunt blijven zien. Terwijl je zicht meer en meer naar de zijkanten gaat, oftewel naar het perifere gedeelte, hoe meer en meer je sympathische zenuwstelsel wordt ingeschakeld.

Stap 5: Wanneer je het perifere zicht hebt bereikt, kun je wegkijken van het punt op de muur en in de gehele kamer kijken terwijl je je perifere zicht behoudt. Merk op hoe rustig en kalm je in deze gemoedstoestand bent.

Gefeliciteerd! Je hebt ervaren hoe je het parasympathische zenuwstelsel kunt activeren door je perifere zicht aan te zetten. Ga komende tijd oefenen met deze techniek in allerlei situaties en op allerlei momenten. Bijvoorbeeld wanneer je aan het wachten bent op de tram of bus. Als je in de rij staat van de supermarkt of wanneer je op ontspannen zit of ligt. Om vervolgens de techniek in te zetten in situaties waarin je normaal gesproken stress of onrust zou ervaren. Ervaar hoe rustig en met mentale balans je vanaf nu kunt zijn in dit soort situaties.

Veel succes!

Vincent

Dr. Vincent A.M. van der Burg is internationaal gecertificeerd NLP trainer, psycholoog en medeoprichter van UNLP. UNLP verzorgt NLP opleidingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en communicatie, zoals de NLP practitioner, NLP Master Practitioner, NLP Familieopsteller* en NLP Master Coach



blog sidebar Magnet

Vincent van der Burg

Mindfulness, NLP trainer

Vincent is inspirerend, passievol en provocatief. Oprichter van UNLP. Vanaf zijn 15e jaar bezig met NLP en uitgegroeid tot een deskundige op het gebied van o.a. NLP en mindfulness. Zijn passie is het ontdekken en ontwikkelen van nieuwe trends op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Vincent is NLP ontwikkelaar, auteur en trainer. 

Profiel bekijken

blog sidebar Magnet