(Uit INzicht) G-kracht plus bewegen: Magisch effect op gezondheid en welzijn


Uit INzicht jaargang 17, nummer 1

De relatie tussen ‘NLP & Sport’ is nogal eenrichtingverkeer en bestaat er vooral uit dat een groot aantal NLP-trainers/Coaches individuele atleten of sportteams (tot de hoogste divisies) succesvol mentaal coachen. Voor dit artikel gingen we echter op zoek naar wat sport en beweging fysiek aan (al dan niet) NLP’ers kan toevoegen. De vooronderstelling is dat sport en beweging gezond zijn voor iedereen, waarbij de verschillende sporten veel overeenkomst hebben op gezondheid- en fysiek welzijngebied en dat er ook qua effecten specifieke verschillen zijn tussen de diverse sportsoorten (van wielrennen via tennis tot bodybuilding) onderling. Wat de redactie van INzicht ontdekte is een ‘tak van sport’ die al die verschillende effecten van die uiteenlopende sportsoorten tegelijkertijd biedt en samenbindt in een sportvorm: sporten en bewegen op de (mini-)trampoline met alle denkbare voordelen op gebied van fitness en gezondheid.

NLP-trainster Iris Lieshout ging in gesprek met een onbetwiste expert op dit trampolinegebied: de (holistisch werkende) allround Sportcoach Remy Draaijer uit Zandvoort. In onderstaand interviewartikel leer je van Remy wat nu precies de trampoline tot de meest gezonde (en meest leuke) sportvorm maakt. En je zult een ontdekking doen over een onbekend raakvlak van de trampoline en NLP. Het is niet zonder reden dat John Grinder’s perspectief op NLP in het jaar 2000 radicaal veranderde in ‘New Code NLP’ nadat hij de ongekende therapeutische effecten op gebied van leren, ontwikkelen en veranderen had leren kennen op de trampoline.

Iris Lieshout: Remy, je bent dus een Lifestyle Coach en je hebt gekozen voor een bepaalde sportrichting, te weten: de trampoline. Wat doet de trampoline voor sportdoelstellingen? Ik heb gelezen dat deze vorm alle voordelen van alle sportsoorten in zich verenigt: van fietsen tot trilplaten… van ‘cardio’ tot gewichtheffen. Je zou er ook alles op kunnen doen… van yoga tot Pilates… je hebt niets anders nodig dan een (mini-) trampoline.
Remy Draaijer: We hebben C9/ spieren in ons lijf die allemaal getraind dienen te worden om gezond te blijven. Dat kan op vele manieren. Omdat je op de bellicon door zijn bungee elastieken geleidende bewegingen maakt en steeds weer anders neerkomt dan de beweging daarvoor train je alle spieren in een basis workout, zonder dat je je lichaam belast.

Iris: Laten we bij het begin beginnen: hoe en waarom werd je een professionele Sport coach?
Remy: Je ben niet je naam, of wat je doet. Je bent niet je lichaam, want daar zit veel meer achter. Ik ben nog steeds op zoek naar wie ik ben. Woorden zijn daar te beperkt in om te zeggen wat de waarheid is. Je zou kunnen zeggen dat ik praktiseer als een bewegingscoach of Personal lifestyle coach. Ik vind het van groot belang dat mensen bewegen. Het belangrijkste is niet dat mensen aan sport doen of aan fitness, maar veel belangrijker is dat ze bewegen. De meeste mensen geloven vaak in het ‘no pain no gain’ principe: je lichaam flink belasten om iets te bereiken. Natuurlijk is het goed om jezelf te belasten, zodat je lichaam steeds nieuwe prikkels ontvangt om op af te stemmen. Maar het is niet goed om jezelf met de zweep te slaan. Met name ‘bewegen vanuit bewustzijn en ontspanning’ gaat ons lichaam veel meer helpen naar gezondheid. We zitten vaak gemiddeld tussen de / en 11 uur per dag en dat is niet goed voor ons. Dan kun je nog steeds bijvoorbeeld iedere dag 1 uur gaan fitnessen of sporten, maar dat weegt nog steeds niet op tegen al die uren dat je zit op die dag. Dat is net als roken zo slecht voor ons en het wordt ook wel ‘het nieuwe roken’ genoemd. Als je bedenkt wat er gebeurt met een sporter die zijn been breekt: aanvankelijk had hij een behoorlijke spieromvang, maar na 2 weken in het gips, is zijn been zo enorm in omvang geslonken dat het heel lang duurt voordat het weer op goede sterkte en omvang is. Daarmee wil ik aangeven dat ‘rust roest’.

Iris: ja, ik ken dat vanuit NLP: ‘use it or lose it’!
Remy: Cellen sterven af als ze niet gebruikt worden. Ze moeten in beweging blijven om te ontwikkelen en gezond te blijven. Intensief bewegen is niet het belangrijkste maar wel regelmatig met een intensiteit afgestemd op de situatie van de persoon. We hebben het meegemaakt dat iemand zelf niet op eigen benen kon staan. We hebben de persoon gesteund op een stoel gezet op de mini-trampoline en ik heb de stoel laten bewegen door met mijn voet een pompbeweging te maken op de mat. Doordat hij zijn balans moest houden en aan G-krachten werd blootgesteld, bewoog hij zijn spieren en dat activeerde zijn lichaam. Als het zenuwstelsel nieuwe prikkels krijgt, wordt het lichaam weer geactiveerd om cellen te schonen en te vernieuwen en het bewegen weer zelf op pakken.

Ook nieuwe hersenverbindingen in de linker en rechter hersenhelft kunnen worden gevormd, of beschadigde hersenverbindingen kunnen worden hersteld. Er is in Zwitserland ervaring opgedaan met Multiple Sclerose (MS)- patiënten en ik heb een aantal mooie resultaten gezien. Een voorbeeld: Er was daar een MSpatiënt die in het begin in een rolstoel zat. Deze man heeft men laten bewegen op een ‘bellicon’, door hem te ondersteunen met links en rechts een beugel op de bellicon en daarbij hing hij aan een soort trapeze, zodat hij bij verlies van evenwicht niet kon vallen. De begeleider bracht hem in beweging door zijn voet tussen de voeten van de man te plaatsen om daarna de mat rustig in te duwen en weer op te laten komen. Na verloop van tijd kon de man zelfstandig op de bellicon bewegen. Niet alleen was dit lichamelijk een opbouwend proces maar met name ook mentaal. Van een depressief persoon kreeg de man weer zin in het leven en keek hij uit naar elke training. Zijn ogen glommen van blijdschap en plezier.

Door het ‘bouncen’ (veren op de mat) maak je endorfines aan, waardoor zwaarmoedigheid overgaat naar blijmoedigheid. Daar waar obstructie is kan het weer gaan stromen door beweging. Men krijgt weer aansturing naar de cellen. Het lichaam gaat vervolgens zoveel mogelijk de communicatie herstellen van a naar b en anders maakt het daar waar mogelijk is weer nieuwe verbindingen aan. Mijn persoonlijk verhaal over hoe ik bij de (mini-)trampoline ben uitgekomen is als volgt. Als 4 jarige wist ik al wat ik wilde. Sportinstructeur worden! Toen ik op de HALO (Haagse Academie voor Lichamelijk Onderwijs) zat kreeg ik met 1 jaar de Ziekte van Pfeiffer. Een ernstige vermoeidheidsziekte van de lever. Ik kon niets meer. Na een lange periode kon ik weer verder gaan en mijn drijfveer was de top willen bereiken door steeds zwaarder en steeds sneller te sporten.

Maar mijn lichaam dacht daar anders over. Ik was 29 jaar en had een eigen sportschool. Ik kreeg ernstige rugklachten en kon na verloop van tijd slechts liggen of staan. Ik ben eigenwijs en besprak de röntgenfoto’s van mijn rug met meerdere specialisten en wat bleek: ieder had er een andere mening en behandelwijze voor. Ik besloot te kiezen voor waar ik mij het beste bij voelde en werd liggend naar Zwitserland vervoerd. Uiteindelijk ging het steeds beter met mij en in Nederland werd ik Holistisch therapeut in de Ayurveda (betekent: kennis van leven). Ik verkocht de sportschool, geloofde niet meer in ‘presteren door mijn lichaam te forceren’ bij het beoefenen van sport of fitness, maar wel in bewegen vanuit ontspanning, juiste voeding, aanvullingen op voeding en detox, voldoende water drinken en ontspanningsoefeningen. Het belang daarvan heb ik aan den lijve ondervonden.

Later ontdekte ik ook een methode om je lichaam te helen door te ‘bouncen’ op een bellicon. In 1995 in Zweden ontdekt door Gert von Kunhardt met de mediswing als voorloper. In Duitsland perfectioneerde men de bounce-methode tot aan de bellicon van nu. Ontworpen niet alleen om gezond te bewegen maar ook om revalidatie te bevorderen. Het heeft diverse keurmerken gekregen op Duitse bodem, waar de eisen heel streng zijn. De verbluffende resultaten zorgden ervoor dat ik dit fenomeen begon te bestuderen. Dit bleek een gouden greep voor mijzelf als voor anderen. Ik kan nu weer alles doen, neem mijn lijf zeer serieus en houd mijn rug als rode lijn daarbij goed in de gaten.

Iris: Nu we het hebben over de gezonde effecten van het acrobatisch of atletisch bouncen op de (mini-)trampoline (inmiddels erkend als Olympische sport), merk ik dat je steeds de merknaam ‘bellicon’ noemt. Is dat alleen uit commercieel belang voor je eigen product?
Remy: Iris, voor mij is ‘bellicon’ de enige optie. Omdat de bellicon niet met de traditionele metalen veren maar met bungee elastieken van zeer hoogwaardig duurzame kwaliteit is uitgerust, geleiden ze de bewegingen zonder schokbelasting op de rug en gewrichten. De stalen veren van een traditionele (mini-)trampoline echter, stoppen de bewegingen abrupt. Dit is belastend en kan een schadelijk effect hebben op gewichten, banden, pezen en spieren die je in je lijf hebt. Vandaar dat ik om misverstanden te voorkomen liever niet meer praat over ‘trampoline’ maar over de trampoline 2.0: de bellicon.

Iris: Goed, Remy, noem het beestje dan maar bij de naam. Deze ‘bellicon’ zou naast ‘sportieve fitness-voordelen’ ook vele gezondheidsvoordelen bieden die niet elke sport automatisch genereert. Welke voordelen zijn dat en kun je aangeven waarom?
Remy: De bellicon is geschikt voor jong en oud om te sporten of om te bewegen. Voor kinderen met bijvoorbeeld leerproblemen, autisme, ADHD en concentratieproblematiek. Mensen met lichamelijke klachten kunnen ook gebruik maken van de bellicon. Met steun aan voor- of zijkant kunnen ook mensen met weinig stabiliteit oefenen in evenwicht en spierversterking. Het helpt bij ziekten als osteoporose, depressie, burn-out, harten bloedvaten, ziekten van het immuunsysteem, concentratieproblemen, evenwichtsstoornissen, nek-, heup-, knie- en rugproblemen. Ook goed om af te slanken of te ontslakken dankzij de verhoogde stofwisseling. Natuurlijk ook voor hen die naast sporten willen ontspannen en bezig zijn met bewustwording, want het is goed voor lichaam en geest.

Iris: kun je uitleggen hoe dat komt?
Remy: Het geheim van het succes zit hem in de verschillende krachten die er op je inwerken door de speciaal voor bellicon ontwikkelde bungee elastieken. Neerwaartse beweging, levitatie gewichtloosheid (het moment dat je even stil hangt in de lucht) en het bij iedere landing opnieuw en anders bewaren van je balans. Met G-kracht wordt in tegenstelling tot wat de naam suggereert niet een kracht aangeduid. Het is een versnelling die wordt uitgedrukt in de gravitatieversnelling. De G staat hier dan ook voor het gebruikelijke symbool voor de zwaartekrachtversnelling. Deze bedraagt in Nederland ongeveer 9.81 m-s/2. Een G-kracht van 1G is dus een versnelling. Iemand met een gewicht van 80 kg is gelijk aan 1G. Wanneer deze persoon op de bellicon gaat trainen kan deze kracht – afhankelijk hoe hoog deze persoon met de voeten los van de mat komt – oplopen tot 1,5-3G (120 kg-240 kg 0 G-krachten). Ik zal vertellen wat er gebeurt op de bellicon. Alleen al het op en neer bewegen op een bellicon, hoe minimaal ook, bevordert binnen 100 seconden al een reeks van positieve effecten in je lichaam. Zo bereik je optimale spanning en ontspanning.

Doordat je steeds weer opnieuw en anders neer komt gebruik je alle 638 spieren steeds op een andere manier. Hierdoor versterk je ook je botten, tussenwervelschijven, stabiliteit in de enkels, knieën en heupen. Het is als een zachte massage voor alle cellen en spieren alsook de activatie van dieperliggende spieren. Fysiotherapeute Maura Seleme (specialiste op gebied van bekkenbodem en urologische disfuncties) heeft de bellicon getest door middel van biofeedback. Door inbrengen van de sonde met sensoren in het geslachtsorgaan van een vrouw en sensoren geplakt op de buikspieren kan de spierspanning van de bekkenbodem gemeten worden en buikspieren voelbaar en zichtbaar gemaakt worden. Op een beeldscherm zie je middels een grafiek wanneer nu de bekkenbodem aan- of ontspannen. Doordat dit zichtbaar is wordt het gemakkelijker om de controle over je bekkenbodemspieren uit te oefenen. Bij het oefenen op de bellicon kun je zien dat de bekkenbodemspieren zich eerst aanspannen en daarna de buikspieren. Bij deze zelfde oefeningen op de vloer of trampoline met metalen veren is het precies andersom. Bij bekkenbodemdisfuncties zoals incontinentie is gebleken dat ze op de bellicon verbeteren. Doordat alle spieren zich bij het inveren samentrekken en bij het opveren ontspannen wordt het lymfesysteem meer dan 2 keer zo snel geactiveerd dan bij een andere vorm van bewegen.

Dr. Nele Devoogdt (Leuven), heeft dit middels een pilotstudy door middel van fluorscopie (contrastvloeistof en infraroodcamera) zichtbaar gemaakt. Zoals het hart verantwoordelijk is voor het rondpompen van het bloed is het lymfesysteem verantwoordelijk voor de circulatie van de lymfevloeistof. Hierdoor kunnen afvalstoffen makkelijker het lichaam verlaten en versterkt het immuunsysteem. Doordat alle cellen afwisselend even ingedrukt worden en vervolgens weer opveren, verbetert de stofwisseling, waardoor zuurstof en voedingsstoffen gemakkelijker kunnen worden opgenomen. Wat ook gebeurt is dat je tijdens het trainen op de bellicon ook endorfines aanmaakt. Dat is het hormoon dat zorgt dat je je goed gaat voelen. Ik zie veel mensen glimlachen tijdens deze gemakkelijke manier van bewegen. Mensen vertellen mij dat ze blij worden bij het bouncen of bewegen op de bellicon.

Je begint door heel rustig in de juiste houding te gaan staan op de bellicon. Het gaat om moeiteloos bewegen. Het lichaam moet nu zijn balans zoeken. Je aandacht wordt naar binnen gericht. Je ‘antennes’ gericht op je bezigheden en afleidingen van alledag trekken zich direct terug. Het is een soort ‘alle hens aan dek’ in je lichaam. Via je hersenen worden prikkels overgebracht naar het zenuwstelsel die de lichaamscellen aansturen om er voor te zorgen dat je rechtop blijft staan. Je hoofd hangt als het ware aan een touwtje aan het plafond. Hoe meer ontspannen je houding hoe gemakkelijker je dat onder controle krijgt. Pas dan kun je heel langzaam gaan intensiveren met balansoefeningen en daarna met coördinatieoefeningen, alvorens je gaat springen. Zodoende creëer je een stevige basis door je balans. Die coördinatieoefeningen worden ook veel gebruikt om ontspanning en concentratie te verhogen bij kinderen met leerproblemen en autisme. Het gaat er voornamelijk om hoe je je lichaam zo stabiel mogelijk kan houden. Als een piramide op zijn punt staat is hij niet stabiel als hij op zijn basis staat wel. In deze tijd van ‘druk en veel’ kan het tevens behulpzaam zijn om een goede stabiliteit te hebben. Al sta je stil op de bellicon dan is je lichaam van binnen nog steeds in beweging.

Iris: Mijn man, met twee herseninfarcten en last van hartritmestoornissen net achter de rug en alarmerende bloeddrukswings, staat nu al een half jaar elke dag trouw op de bellicon. Het gaat hem objectief gezien beter. Na 6 maanden trainen, vooral linker/rechterhersenhelft-coördinatie oefeningen op de bellicon, is hij vrij van hartritmestoornissen, is hij zonder Bétablokkers, is zijn bloeddruk regelmatig, is hij alerter dan voorheen en kan zich meer herinneren. Hij voelt zich fitter en heeft uiteraard meer conditie. Wat is je verklaring?
Remy: Dit horen we meer. Juist door de linksrechts coördinatieoefeningen die hij heeft gedaan, terwijl hij op de bellicon trainde, hebben verbindingen zich hersteld en nieuwe neurale verbindingen zijn ontstaan. De hartlong coördinatie kwam door de ademhaling tijdens het trainen weer in regelmaat.

Iris: We lazen dat jullie (internationaal) bezig zijn met (voor ons, NLP’ers) interessante concepten: werknemers die 3 minuten per uur op de trampoline staan, zijn in het volgende uur effectiever dan werknemers die het tijdverlies/ontspanningsplezier op de trampoline niet gehad hebben. Concept 2: Een trampoline in een arts/coachwachtkamer waar wachtenden zich even op kunnen vermaken, zouden in ‘een verder stadium’ (meer in een learning/change state zijn) dan Coachees die niet de beschikking over een trampoline hebben. Wat is het geheim hierachter?

Remy: (lachend) Bellicon, Iris, Bellicon! Zelf sta ik achter mijn bureau te werken op een bellicon. Zo train ik, buiten mijn work-outs, al mijn spieren en circulatie terwijl ik gefocused werk achter mijn computer. Er komen hier veel therapeuten die enthousiast worden over de bellicon en zijn er mee aan het werk met hun cliënten. Ook word het in het bedrijfsleven al toegepast. Wij hebben 8PN en 3VM Verzekeringen als klant sinds deze zomer, waarbij werknemers ieder uur, 9 minuten ontspannen op de bellicon om zich vervolgens beter te kunnen concentreren op hetgeen zij geacht worden te doen. Ook brainstormsessies worden op de bellicon gedaan, waarbij de bellicons in een cirkel worden geplaatst en de deelnemers onbevangen elkaar inspireren met ideeën die spontaan ingegeven worden. Meerdere bedrijven gaan hiermee beginnen of hebben interesse getoond.

Iris: De NLP New Code ‘Know Nothing State’ van John Grinder, zo staat te lezen in zijn Whispering in the Wind (2000), is gemodelleerd van een succesvol medisch optometrist, Dr. Roger Tabb. Deze boekte baanbrekende medische resultaten door zijn patiënten de door hem ontworpen alfabetspel, balspel en spelletjes zoals NASA Game uit te laten voeren op een trampoline. De vakterm/Google zoekterm voor deze medisch wetenschappelijke (neurologische) benadering is: ‘Contra Lateralization’, wat borg zou staan voor het aanleggen van nieuwe, ontbrekende neuroverbindingen. Dr. Tabb genas (o.a.) dyslectici en ADHD’ers op de trampoline.
Remy: Herkenbaar, coördinatieoefeningen terwijl men iets anders doet is precies waarom het zo succesvol is voor mensen met hersenaandoeningen en concentratieproblemen of die nieuwe patronen willen aanleren. 3ijdens de sprong kom je in de lucht een gewichtloos moment tegen, tussen op en neer. Dit noemen jullie de ‘know Nothing State’ heb ik begrepen van New Code NLP trainers Angóliéue de Graaff en Sylvia de Vries.

Iris: Wat zijn verschillen en wat zijn overeenkomsten en werkt een bellicon wel of niet sneller dan ‘New Code NLP-technieken’ die je van Sylvia en Angélique hebt gezien/geleerd?
Remy: Het verschil is dat je de ingang kiest het lichaam te laten bewegen/aarden op de bellicon alvorens ergens over te praten. De overeenkomst is
dat het een andere kant is van dezelfde medaille, namelijk het welbevinden van de cliënt en dus kan het elkaar mooi aanvullen zoals in mijn praktijk en het bedrijf ook gebeurt. Je kunt je voorstellen dat, indien een cliënt bijvoorbeeld al v44r het consult tot rust en in stabiliteit is gekomen, deze veel directer aan het werk kan gaan met waar hij/zij eigenlijk voor komt. Dat scheelt tijd als men niet tijdens een therapeutische sessie eerst tot rust hoeft te komen (soms wel meerdere sessies, naar men zegt).

Iris: Alleen al denken aan en praten over het op de bellicon staan, leverde enkele New Code mensen al een niet mis te verstaan fysiek effect op. De vakterm of Google zoekterm voor dit effect/fenomeen is: ‘Motor Imagery’ (als je het in gedachten voorstelt, reageren de fysieke systemen alsof je het echt gedaan hebt). Betekent dat dat we geen bellicon hoeven aan te schaffen, maar het alleen maar hoeven te ‘fantaseren’ dat we op een bellicon bouncen?
Remy: (glimlach) Het is zeker de moeite waard om eens uit te proberen, als je niet zou kunnen bewegen op een bepaald moment. Al geloof ik toch dat werkelijk bewegen, je lichaam wat concreter van je stoel ofwel het ‘nieuwe roken’ afhoudt.

Iris: Wat zou je nog aan ons lezerspubliek, onze NLP’ers in Nederland willen vertellen met betrekking tot de noodzaak te sporten, de voordelen van de bellicon in dat kader… Wat kunnen we van jou als expert leren (en modelleren)?
Remy: Geloof niets van wat ik zeg, onderzoek zelf wat werkt voor jou. Ik kan je alleen vertellen hoe het voor mij heeft gewerkt.

Iris: Als ik zie hoe jij je je nu soepel en krachtig beweegt, Remy, dan ben je niet alleen een Lifestyle/ bewegingscoach maar een ervaringsdeskundige pur sang, die congruent is in wat hij zegt en doet!
Remy: Ik wil iedereen graag stimuleren om zelf in beweging te komen. Je moet het zelf doen. Ik heb een combinatie gemaakt van alle oefeningen uit alle stromingen waarin ik ooit mezelf bekwaamde en bied nu in de bellicon Academy 6 verschillende trainings-programma’s aan, naast de basistraining. Mijn beide zoons en twee medewerkers werken met mij samen. Ik leef mijn passie en geef inmiddels advies en training aan mensen in alle hoedanigheden en gezondheidsproblemen. De combinatie van bewegen op de bellicon en mijn prakrijk op Ayurvedische grondslag, werkt heel aanvullend en versterkend op elkaar. Ik geloof dat als ik mijn leven over mocht doen, dan koos ik weer voor de rugpijn die ik had omdat het me veel heeft gebracht.

Iris: Wat dus… Remy… is (nu) onze gezamenlijke conclusie uit (al) onze eerdere contacten en dit interview en wat zou interessant zijn om verder samen ‘te doen’?
Remy: het contact met jullie NVNLP’ers is zeer plezierig. Het is een uitwisseling van informatie en een verrijking op onze persoonlijke bewustwordingsweg. Ik ben overigens met jullie vereniging in gesprek om op jullie Najaarscongres 201C in Driebergen een workshop te verzorgen om (al dan niet samen met New Tode NLP-trainers) de meer fysiek ingestelde NLP’ers in notime een (zoals jullie dat noemen) ‘8now Nothing State’ te laten beleven op de bellicon. We zullen een aantal bellicons meenemen zodat iedereen die dat wil tijdens de workshop zelf kan ervaren hoe het voelt.

Remy (lachend): Er geldt overigens wel een ‘disclaimer’ vooraf. Er bestaat namelijk een grote kans dat je meteen ‘verslaafd raakt’. Zoals jullie Angóliéue de Graaff het verwoordde in haar review van haar recente bellicon-proefles die ze (slechts) volgde op verzoek van de NVNLP/INzicht: ‘Dank je wel, Remy. Die bellicon, die schaf ik aan, dat staat vast.’

OVER REMY

Remy Draaijer, sportman in hart en nieren, is als all round en holistisch werkend Sport Coach met 20 jaar ervaring van vele markten thuis. Hij is gespecialiseerd als personal trainer en (Ayurveda)health coach. Westerse en Oosterse bewegingsvormen zoals: fitness, (barefoot) hardlopen, roeien, judo, basketbal, tai-chi, chi-kung en yoga, beoefent hij afwisselend van jongs af aan. Sinds 2013 is hij samen met zijn zoons Nick en Levi onder de bedrijfsnaam bellicon Nederland importeur van de Duitse bellicon.


blog sidebar Magnet

Vincent van der Burg

Mindfulness, NLP trainer

Vincent is inspirerend, passievol en provocatief. Oprichter van UNLP. Vanaf zijn 15e jaar bezig met NLP en uitgegroeid tot een deskundige op het gebied van o.a. NLP en mindfulness. Zijn passie is het ontdekken en ontwikkelen van nieuwe trends op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Vincent is NLP ontwikkelaar, auteur en trainer. 

Profiel bekijken

blog sidebar Magnet
Melding: cookies

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren