Depressie Symptomen: wat zijn ze en hoe los je het op?


Heb je weleens last van depressieve gevoelens? Vraag jij je wel eens af: “Ben ik depressief?” Ruim een half miljoen volwassen Nederlanders gaan jaarlijks een fase van depressie door. Wil je weten wat de symptomen van een depressie zijn en hoe mindfulness je kan helpen? Zoek dan niet verder.


Een opsomming van depressie-symptomen

Een depressie kenmerkt zich door een aanhoudende ervaring van meerdere van de volgende klachten:

-          (Bijna) geen plezier meer ervaren of interesse hebben in activiteiten

-          Heel erg veel of heel weinig slapen

-          Weinig energie hebben of (over)vermoeid zijn

-          Niet kunnen concentreren en/of niet tot een beslissing kunnen komen

-          Traagheid of juist veel onrust in je lichaam voelen

-          Geen eetlust hebben of juist heel veel eten

-          Onbedoeld veel gewicht afvallen of aankomen

-          Regelmatig terugkerende gedachten over de dood of zelfdoding

Als je je af en toe herkent in één van de bovenstaande kenmerken van een depressie, ben je dan meteen depressief? Nee, het wordt pas een depressie genoemd wanneer je hier gedurende twee of meer weken veel of regelmatig last van hebt, en/of wanneer je ervaring van deze klachten afwijkend is van wat voor jou ‘normaal’ is.


Zo ga je met depressie om (met mindfulness)

Hoe kun je mindfulness inzetten om je depressieve klachten te verminderen? Mensen die met depressieve klachten rondlopen zijn vaak geneigd om veel in hun hoofd te leven. Dat “blijven malen” over dezelfde gedachten of problemen is iets wat de situatie vaak alleen maar verergert. Doe daarom eens het tegenovergestelde. Stap uit dat cirkeltje dat je in gedachten steeds loopt in het verleden of in de toekomst. En richt je eens volledig op het nu.

Mindfulness is iets wat jou kan helpen wanneer je jezelf “vastdenkt”. Denk jij bijvoorbeeld vaak aan een of meerdere van de volgende gedachtegangen:

  1. Je denkt heel veel aan vroeger, aan iets naars dat er is gebeurd. Je kunt het niet loslaten en je gedachten blijven er naar terug gaan.
  2. Je denkt vaak aan vroeger, aan hoe alles toen beter was. Zo mooi als het toen was, wordt het waarschijnlijk niet meer.
  3. Je denkt veel aan de toekomst en dan vooral aan wat er allemaal mis zou kunnen gaan. Het ene rampscenario volgt het andere op en je weet precies op welke manieren jouw week slecht zou kunnen eindigen. Je kunt niet stoppen met eraan te denken.
  4. Je denkt veel aan de toekomst en bent vooral bang voor alle dingen die verkeerd zouden kunnen gaan. Je leeft in angst voor de toekomst en wilt je het liefst verschuilen.

Dit vastdenken is iets wat veel mensen bewust of onbewust doen. En het helpt zelden om een situatie te verbeteren.


Het hier-en-nu is de snelste weg uit depressie

Een oplossing die mindfulness biedt is rust te vinden door je aandacht in het hier en nu te leggen. Niet in het verleden, waar je al geweest bent. En niet in de toekomst waar je nog niet bent. Maar hier. Nu. Op dit moment. Dit kun je doen door je zintuigen aan te wenden. Doe bijvoorbeeld deze oefening eens:


Depressie nu behandelen? Laat jezelf raken door onderstaande suggesties

-          Waar bevind ik mij nu?

-          Wat zie ik allemaal om mij heen op dit moment?

-          Wat is het dichtstbij dat ik kan zien?

-          En wat is het verst weg dat ik kan zien?

-          Wat hoor ik voor geluiden vlak bij mij?

-          Wat is het verste geluid dat ik kan onderscheiden?

-          Welke drie tot vijf geluiden kan ik onderscheiden en benoemen op dit moment?

-          Hoe klinkt mijn eigen ademhaling?

-          Wat voel ik om mijn voeten heen?

-          Hoe voelt de temperatuur om mij heen aan?

-          Waar voel ik mijn buik en/of borst uitzitten wanneer ik diep inadem?

-          Waar voel ik een stukje ontspanning komen wanneer ik langzaam uitadem?

Wanneer je één voor één door de vragen heen loopt, neem dan de tijd om ze te beantwoorden. Deze oefening kan je helpen om het malen in je hoofd te kalmeren en je weer helemaal terug naar het hier en nu te brengen. Wanneer je een paar minuten de tijd hebt genomen om deze oefening te doen, neem je na afloop een paar diepe (buik)ademhalingen, en kun je ervaren dat je je heel anders voelt dan ervoor.


Waarom werkt dit zo goed voor depressie?

Het mooie aan mindfulness is dat het een automatisch antwoord kan worden op een stressvolle situatie. Door er in het begin bewust bij stil te staan om in stressvolle momenten terug te keren naar het hier en nu, leer je jezelf en je lichaam dit automatisch te doen. Dit kan een uitkomst zijn om depressieve klachten te verzachten.


Het is bovendien een erg simpele manier om met depressie om te gaan

Mindfulness, er wordt veel over gesproken. En eigenlijk is het heel simpel toe te passen. Je hoeft er geen jarenlange cursus voor te volgen om de voordelen te kunnen ervaren. Je kunt de voordelen van mindfulness al ervaren wanneer je bovenstaande oefening doet en de vragen één voor één doorloopt. Kortom, wanneer je start, hier, nu.

Door UNLP-alumnus Laura Vlasblom.

Melding: cookies

Wij en derden, die zich (deels) buiten de EU bevinden, maken gebruik van cookies, om de effectiviteit van advertenties te registreren en te optimaliseren, om onze website te verbeteren, om de website naar behoren te laten werken, om gepersonaliseerde advertenties te tonen op onze websites, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen Cookies accepteren