10 tips voor positief denken


Het is algemeen bekend dat positief denken kan leiden tot veel positieve veranderingen in je leven. Het ontwikkelen van optimistische vooruitzichten komt ten goede van zowel je lichamelijke als geestelijke gezondheid. Soms ontstaat er wel eens een situatie in het leven die het moeilijk maakt om een positief vooruitzicht te houden. Lees verder en neem nu stappen om een positieve focus te creëren en ontwikkel dit als een tweede natuur. Het zal je helpen om een aantal grote voordelen op te bouwen. Hier zijn 10 tips voor positief denken.


1. Breng tijd door met positieve mensen

Als je jezelf omringt met mensen met die constant klagen, dan zal hun negativiteit waarschijnlijk invloed op je hebben. Breng veel tijd door met positieve mensen, vrienden, familieleden en collega’s om zo je kans te vergroten dat hun positieve denkgewoonten ook jou gewoontes worden. Het is moeilijk om negatief te zijn als iedereen in je omgeving positief is.


2. Neem verantwoordelijkheid voor je gedrag

Als je uitdagingen en problemen in het leven tegenkomt, voorkom dat je slachtoffer wordt van de situatie. Erken je rol in de ontstane situatie, neem verantwoordelijkheid voor je gedrag en acties. Het accepteren van je eigen verantwoordelijkheid zal je helpen om hiervan te leren en te voorkomen dat anderen oneerlijk worden beschuldigd. Het zal je sterker en succesvoller maken.


3. Lever een bijdrage

Eén van de beste manieren om je goed te voelen over wat je hebt, is om je te richten op wat je anderen kunt bieden. Het geeft ons een enorme voldoening om een bijdrage te leveren aan een ander. Investeer je tijd in vrijwilligerswerk of op een andere manier die bij je past en geef aan anderen en aan onze gemeenschap. Het helpen van anderen zal je een nieuwe kijk op de wereld geven en zal je vermogen om positief te denken vergroten.


4. Vervang negatieve gedachten

Je zult niet succesvol zijn en positief kunnen denken als je telkens geplaagd wordt door herhalende negatieve gedachten. Leer om deze gedachten te herkennen en vervang ze door meer positieve gedachten. Weet dat de gedachten die de woorden bevatten "altijd" en "nooit" per definitie niet waar zijn. Stel je denkt: 'Ik maak altijd altijd fouten' vervang dit door een realistisch beeld, zoals: 'Soms maak ik fouten, en ik leer ervan.' Het is niet nodig om je gedachten onrealistisch positief te maken, in plaats daarvan, maak ze realistischer.


5. Lees positieve en inspirerende verhalen

Lees elke dag inspirerende artikelen en quotes die je vermogen tot positief denken aanmoedigen. Lees de boeken, verhalen of inspirerende citaten die je helpen focussen op wat echt belangrijk is voor jou in het leven. Het kan een geweldige manier zijn om je dag te beginnen en beëindigen.


6. Werk aan doelen

Het is makkelijker om positief te blijven over problemen en tegenslagen als je jezelf doelen hebt gesteld waaraan je werkt. Doelen geven je motivatie om obstakels en problemen te overwinnen wanneer je deze tegenkomt in je leven. Zonder duidelijke doelen, is het moeilijker om beslissingen te nemen en je voortgang te beoordelen.


7. Overdenk de gevolgen van negativiteit

Merk de gevolgen van negatief denken maar eens op. Regelmatig leidt dit tot een ‘zelf-vervullende voorspelling’. Ik zal je een voorbeeld geven, een persoon denkt, "ik krijg waarschijnlijk die baan niet," wat leidt tot minder inspanning in de voorbereiding hiervan. Als gevolg daarvan zijn kansen om de baan te krijgen verkleind. De persoon krijgt de baan niet en denk dan, zie je wel.

Maak een lijst van de manieren waarop je negatief denken jou leven beïnvloedt. Het beïnvloedt waarschijnlijk je gedrag, je relaties en je gevoelens. Maak aansluitend een nieuwe lijst van de manieren waarop positief denken gunstig kan zijn. Hierbij zal je de zelf-vervullende voorspelling in je voordeel gaan werken.


8. Geef complimenten

Creëer redenen om anderen complimenten te geven. En vanzelfsprekend, wees eerlijk in het geven van complimenten, doe het overal en zo vaak mogelijk. Het zal je helpen het goede van anderen in te zien. Als wij een mooie bloem zien, dan denken we, wat een prachtige bloem. En mensen zijn als bloemen.


9. Maak een lijst waarvoor je dankbaar bent

Maak het een prioriteit om elke dag op te schrijven waarvoor je dankbaar bent in je leven. Hiermee leer je jou brein een positieve focus en het leert je om je te concentreren op echt belangrijke zaken in het leven. Maak het een gewoonte om minimaal 5 dingen per dag op te schrijven. Dankbaarheid kan ervoor zorgen dat je vitaler in het leven staat.



10. Leer nee zeggen

Voorkom het maken van loze beloftes, die je niet na kunt komen of niet waar kunt maken. Kan je een afspraak niet nakomen, geeft dit op tijd aan met respect voor de ander. Zeg nee als het je niet uitkomt en kom met een alternatief. Wordt geen ja-knikker om maar aardig gevonden te worden. Het belangrijkste is: bewaak je eigen grenzen.

“Als je het niet plant kun je het ook niet verzetten” – Barbara-


inspiratiedagboek mindfulness