14 juni 2017
Vincent

Outcome model – het belang van doelen stellen

4 mins

Het Outcome Model, hoe werkt dat? Ik wil…ik wil… “meer zelfvertrouwen”, “beter contact met mijn partner”, “meer geld verdienen”. Het lijkt makkelijk: doelen stellen. En toch wordt 99% van de doelen die worden gesteld niet bereikt. Hoe komt dat? Hoe komt het dat we doelen stellen en ze -op de ene of andere manier- toch niet weten te bereiken? Is het omdat we het niet willen? Of omdat we het niet mogen? Van onszelf of anderen?

Een ding is zeker: de reden dat we onze doelen niet bereiken is veelal onbewust. Want hoe kan het dat iemand die wilt stoppen met roken, met het bewustzijn kan zeggen: “Ik ga stoppen met roken.” ? En toch, als je hem een aantal weken later vraagt, de kans groot is dat hij gewoon weer is gaan roken. We kunnen heel bewust zeggen “Ik ga stoppen met roken.”, maar het ondertussen niet doen. De reden hiervan is is dat er allerlei onbewuste krachten je belemmeren om dit doel te bereiken. En juist doordat ze onbewust zijn, kennen we het bestaan er niet van. Met ons bewustzijn willen we stoppen met roken, zeggen we tegen onszelf “ik sta stoppen” en koop je wellicht geen sigaretten meer. Met ons onderbewustzijn doen we echter niets. We gaan ervan uit dat die wel vanzelf meekomt. Als een passieve arbeider die naar zijn baas luistert. We zijn in de veronderstelling dat het bewustzijn regeert. En dat het onderbewuste daarin geen zeggenschap heeft. Dat als we bewust een beslissing nemen, ons onderbewuste daarop automatisch aansluit. Maar helaas. Niets is minder waar. Ons bewustzijn slechts een zeer klein deel van ons gehele systeem. Doelen stellen op het niveau van het bewuste is prima, maar je zult er geen overwinnen mee bereiken wanneer het onderbewuste niet meewerkt.

Oorzaken dat mensen 99% van hun gestelde doelen niet bereiken ligt niet in het bewustzijn, maar in onbewuste krachten en obstakels. Het outcome model zorgt ervoor dat je niet alleen bewust je doelen gaat formuleren, maar ook op onbewustniveau ervoor zorgt dat je obstakels wegneemt en je doel gaat bereiken.

OUTCOME MODEL – HET BELANG VAN DOELEN STELLEN

Waarom zou je doelen stellen? Een bekend onderzoek waarin deze vraag centraal stond, is gedaan in 1953 aan de Amerikaanse Yale University. Ze stelden studenten de vraag of ze doelen hadden geformuleerd en of ze deze hadden opgeschreven. Wat bleek? Slechts 3% van de ondervraagden had opgeschreven doelen. 97% (!) had geen doelen opgeschreven of zelfs helemaal nooit aan doelen gedacht. Maar nu komt het: 20 jaar later gingen de onderzoekers terug naar de deelnemers en werden ze opnieuw geïnterviewd. Het verbijsterende resultaat: de 3% die hun doelen hadden opgeschreven scoorden op elk levensgebied hoger: gezondheid, relaties, werk. Ook op financieel vlak: de kleine groep van 3% verdienden met elkaar meer dan de grote groep van 97% bij elkaar! Kortom, doelen stellen loont. En sommige mensen zeggen dan:  “ja, maar ik wil helemaal geen doelen stellen. Ik wil juist leven van dag tot dag en niet zo doelgericht bezig zijn.” Perfect, dat is een prachtig doel.

Doelen zorgt ervoor dat je leeft. Dat je het maximale uit jezelf haalt. Dat je nadenkt over wat je wilt bereiken. Dat je gedreven wordt door de dingen die je wilt en kunt bereiken. Want in eerste instantie is het stellen van doelen gewoon fantaseren over wie je wilt zijn of wat je wilt bereiken. Fantaseren over de mogelijkheden die je als individu hebt. En je kunt heel veel. We zijn als mens geschapen om te groeien en te bloeien. Het nut van doelen stellen is dat je na gaat denken over wat je kunt bereiken. En vervolgens ook actie gaat ondernemen om dat te bereiken. Zonder doelen wordt je opgeslokt in alledaagse rompslomp.

In de  NLP Practitioner opleiding leer je leer je om het outcome model toe te passen. Voor jezelf en/of anderen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Inschrijven nieuwsbrief

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEochteND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEochteND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEochteND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

Post-hbo INFORMATIEAVOND

Familieopstellingen INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEOCHTEND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEOCHTEND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP BUSINESS PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE provocatief coachen INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

NLP PRACTITIONER INFORMATIEAVOND

INSCHRIJVEN VOOR DE provocatief coachen INFORMATIEAVOND